h

Eindelijk geld voor personentrein Weert – België

11 oktober 2017

Eindelijk geld voor personentrein Weert – België

Foto: Joey Engelen / VVD Weert

Ondanks een hoop onzalige plannen bevat het Haagse regeerakkoord tussen VVD, CDA, D66 en Christenunie ook positiefs voor Weert: de spoorlijn tussen Weert en Hamont in België wordt geschikt gemaakt voor personenvervoer. Dat betekend dat de lijn ook geëlektrificeerd gaat worden. Weert krijgt haar lang gewenste snelle treinverbinding met Antwerpen.

De gemeente Weert, de provincie Limburg, diverse Belgische overheden en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS hebben al jaren plannen om personentreinen tussen Weert en België te laten rijden en daar ook geld voor opzij gezet. Maar tot nu toe ontbrak een laatste financiële bijdrage vanuit Den Haag om dit mogelijk te maken.

Die laatste toezegging staat letterlijk in het regeerakkoord. Uniek overigens dat Weert en dèze spoorverbinding daarin letterlijk genoemd worden. PvdA staatssecretaris Dijksma weigerde het geld kort geleden nog.

De SP is altijd voorstander geweest van personenvervoer richting Antwerpen. Weert wordt na Maastricht en Roosendaal het derde grensstation tussen Nederland en België en dat biedt heel veel kansen. De positie van Weert als intercitystation wordt sterker en daarmee ook als knooppunt voor al het openbaar vervoer in de regio.

Maar er is een 'maar'. SP fractievoorzitter Jeroen Goubet. ‘Weert is een stad die van oudsher ”over zich heen beslist voelt” en daarom ook wat wantrouwig is. Meestal vindt ik dat ten onrechte omdat we onszelf daarmee tekort doen maar in dit geval is de scepsis terecht. Want personentreinen mogen geen goederentreinen worden!’

Net zozeer als de SP zich inzet voor de trein naar Antwerpen verzet de partij zich al twintig jaar tegen het opnieuw in gebruik nemen van de IJzeren Rijn als goederenspoorweg. ‘Geen IJzeren Rijn door Weert. Tenzij onder de grond.

'Ik reken op dezelfde steun, nee eis dezelfde steun hiervoor van alle heren en dames politici als voor de personentreinen. In heel Europa gelden zwaardere eisen aan het spoor als er ook goederen overheen mogen ten opzichte van passagiers. Laten we Weert – Hamont dan om te beginnen maar eens zo licht mogelijk uitvoeren’, aldus Goubet.

Het is nog niet bekend wanneer de treinen gaan rijden. Maar omdat de elektrificatie van het spoor Mol – Belgisch/Nederlandse grens al is ingepland zou het geen jarenproject hoeven te worden omdat daar letterlijk gemakkelijk bij aangesloten kan worden.

U bent hier