SP niet te spreken over graaigedrag in de zorg

12 juni 2017

SP niet te spreken over graaigedrag in de zorg

Vanochtend en afgelopen zaterdag berichtte Dagblad De Limburg over de nog steeds zeer riante salarissen van diverse Limburgse zorgbestuurders. Dat blijkt uit onderzoek van de krant en vakbond FNV. Dit is de SP al jaren een doorn in het oog en de partij wil weten hoe de gemeente hierop reageert.

De gemeente kan namelijk formeel niet zo veel doen zo blijkt uit het artikel van vanmorgen. Maar dat betekend wat de SP betreft niet dat de gemeente er niks over mag zeggen. De partij wil dan ook weten of de gemeente het aan de kaak stelt bijvoorbeeld tijdens onderhandelingen over zorgcontracten.

Er staan een aantal organisaties waar de gemeente Weert contracten mee heeft op de niet zo fraaie lijst. Zorginstelling Land van Horne bijvoorbeeld betaald haar bestuurders jaarlijks 1,2 miljoen euro uit en staat daarmee zelfs op plek nummer twee in Nederland.

“Wrang dat deze zorginstelling sinds anderhalf jaar 22 cent per minuut rekent aan mensen die met een vraagje bellen. En wrang dat een oud-bestuursvoorzitter van deze zorginstelling vlak voor zijn afscheid ooit zei dat er inderdaad wel veel verdiend werd aan de top. En dat dit best wat minder kon. Te beginnen bij zijn opvolger. Zelfs dit gammele morele appèl heeft blijkbaar weinig effect gehad”, aldus SP fractievoorzitter Jeroen Goubet in de brief aan de gemeente.

Het College van B&W moet binnen dertig dagen antwoord geven op de vragen.

• Ook in 2011 wilde de SP al dat de beloningen aangepakt zouden worden