Bij het overlijden van Hennie de Vroome – de Haas

10 september 2016

Bij het overlijden van Hennie de Vroome – de Haas

Foto: Paul Lempens / SP Weert

Met verdriet hebben het bestuur, de fractie en de actieve leden van de SP afdeling Weert kennis genomen van het overlijden van Hennie de Vroome – de Haas op negentig jarige leeftijd. Hennie was de weduwe van de legendarische Dirk de Vroome, de ‘Rooie Reus’ en zelf ook actief binnen de SP afdeling Weert.

Ze zat rond de eeuwwisseling in het afdelingsbestuur van de SP Weert en reikte namens de landelijke SP enkele malen de Rooie Reusprijs uit aan mensen of organisaties die strijden tegen onrecht. Tijdens het jubeleumfeest ter gelegenheid van het vijf en twintig jarig bestaan van de SP Weert in 2013 was zij eregast.

Haar man, Dirk de Vroome, overleed in 1986 en genoot vooral bekendheid vanwege zijn acties voor woonwagenbewoners, zigeuners en Molukkers. Met name in Zuid-Nederland maakte hij furore als de 'Rooie Reus'. Die aanduiding verwees naar de rode toga die De Vroome droeg als hij het in de rechtszaal opnam voor slachtoffers van groot en klein maatschappelijk onrecht. Ook op andere plaatsen deed De Vroome keer op keer van zich spreken, door bijvoorbeeld vermomd als generaal of hoge ambtenaar ergens te verschijnen.

Dirk de Vroome was een zeer bekend actievoerder, die voor niets en niemand bang was, en over een rijke fantasie beschikte waardoor zijn acties vaak spectaculair waren. Vooral zijn vermommingen stelden hem in staat door te dringen tot de hoogste kringen, en daar zijn grieven uiteen te zetten. Talloze malen brachten zijn acties hem in gerechtelijke procedures. Gekleed in zijn rode toga hield hij een pleidooi, waar iedereen in de rechtszaal van onder de indruk was: zonder paperassen, recht uit het hart.

In 1996 besloot de SP een prijs in het leven te roepen om mensen die zich inzetten voor behoud van solidariteit en tegen maatschappelijk onrecht, te sieren met de geuzennaam van De Vroome, die in 1986 in Weert overleed. Deze prijs werd meerdere malen door Hennie de Vroome uitgereikt.

Foto: Paul Lempens / SP Weert