Hennie De Vroome reikt Rooie Reus prijs uit

2 juli 2007

Hennie De Vroome reikt Rooie Reus prijs uit

In de Amsterdamse Rode Hoed is gisterenmiddag de Rooie Reus Prijs 2007 uitgereikt aan Antoinette Hertsenberg en de redactie van het Tros-programma Radar. De onderscheiding, vernoemd naar Dirk de Vroome, is bestemd voor mensen die zich op opmerkelijke en gedurfde wijze inzetten voor de samenleving, voor behoud van solidariteit en tegen maatschappelijk onrecht in Nederland en daar buiten. De prijs werd elf jaar geleden ingesteld door de SP.

De Rooie Reus Prijs werd in 1996 ingesteld door de SP en vernoemd naar Dirk de Vroome, de Rooie Reus van die op zeer eigengereide wijze streed tegen onrecht, en een deel van zijn leven in Weert woonde. Hennie de Vroome, weduwe van Dirk, en lid van de SP in Weert, reikte de prijs uit.

Rooie Reusprijs uitgereikt door weduwe Dirk Vroome
Hennie de Vroome reikt de prijs uit aan Antoinette Hertsenberg

Dit jaar was het thema 'Rooie Reuzen tegen rauw kapitalisme'. Genomineerd waren Antoinette Hertsenberg en haar redactie van het consumentenprogramma Radar, Pieter Lakeman van de Stichting Onderzoek Bedrijfsinformatie (SOBI), omdat hij dwars door opgepoetste jaarcijfers heen weet te prikken, en Peter Paul de Vries, de voorman van de Vereniging van Effectenbezitters.

Eerdere winnaars waren onder meer Annie Verdoold, die in de Rotterdamse wijk Spangen de strijd aanbond met de drugsoverlast en verloedering, en het VPRO-radioprogramma Argos, dat ondanks de Hilversumse druk van luister- en kijkcijfers, vast bleef houden aan gedegen onderzoeksjournalistiek. Dit jaar bestond de jury uit Jort Kelder, oud-hoofdredacteur van Quote, Gerard Legebeke, eindredacteur van Argos, Prem Radhakishun, programmamaker, SP-voorman Jan Marijnissen en Elma Verhey, hoofdredacteur van Tribune.

www.rooiereus.nl
Wie was de Rooie Reus?