Voor de mensen van de Risse

14 juli 2016

Voor de mensen van de Risse

Foto: onbekend / www.weertdegekste.nl

Gisteravond werd voor de raadsleden in Midden Limburg een informatiebijeenkomst gehouden over de fusie van de Risse met de Westrom. Tijdens de bijeenkomst werd de voortgang gepresenteerd en hoe naar besluitvorming toegewerkt wordt.

SP raadslid Bert Peterse: “Tijdens de bijeenkomst heb ik mij verbaasd over hoe gemakkelijk gedacht wordt over de voorwaarden. Aan sommige voorwaarden kan door boekhoudkundige foefjes worden voldaan of als zaken anders worden aangepakt dan vooraf afgesproken. Dat is niet de manier om vertrouwen te wekken. De weg die nu bewandeld wordt is anders dan de route die met de gemeenteraad is afgesproken.”

“Namens de SP zal ik het college vragen de gemeenteraad eerst een voorstel te doen waarom die route nu anders wordt en daarbij ook duidelijk aangeeft wat we op welk moment als raad nog te zeggen hebben. Hier hoort dus ook een exit strategie bij,” aldus Peterse. Hij vervolgt: “Daarnaast kan de gemeenteraad denk ik net als de Tweede Kamer bij een wetsontwerp doet een soort hoorzitting organiseren met betrokkenen, zoals de directeur, de ambtenaren, maar ook medewerkers, de ondernemingsraad en de cliëntenraad. Voor ons hebben de medewerkers een zware stem, het is immers hun werk, hun baan en hun bedrijf. De medewerkers zijn de Risse en verantwoordelijk voor het gezamenlijke succes.”

De gemeenteraad van Weert moet de belangen wegen. Daar waar de Risse nu een 8 haalt en de Westrom een 5, moet het niet gemiddeld een 6,5 worden, maar kan de Westrom pas bij de Risse komen als zij ook op een 8 zitten. Daar zijn de fusievoorwaarden voor opgesteld. Als daar niet aan voldaan wordt, lijkt fusie (nu) geen optie.