SP blijft aandacht houden voor groenomvorming

30 juni 2016

SP blijft aandacht houden voor groenomvorming

Foto: onbekend / www.weertdegekste.nl

De aangekondigde bezuinigingen op het groenonderhoud maken flink wat tongen los in Weert. De gemeente wil jaarlijks drie ton besparen en mensen mogen meepraten over waar en hoe het groen in hun buurt anders kan. Maar door de manier van presenteren lijkt het niet helemaal goed te gaan.

De SP is er niet op tegen dat het groen in Weert onder de loep genomen wordt om te kijken waar dingen anders kunnen. Zomaar wat overwegingen;

• Kan het onderhoud op sommige plekken minder? Gras kan daar misschien minder vaak worden gemaaid, planten minder vaak gesnoeid zonder dat dit hinder oplevert of zonder dat het erg is dat de kwaliteit wat achteruit gaat.
  • Moet er op sommige plekken juist meer onderhoud worden gepleegd? Verloederde plantsoentjes beter onderhouden, plekken waar veel mensen in het groen vertoeven meer onderhouden.
  • Kan beplanting aangepast worden? Bijvoorbeeld hagen die vier keer per jaar gesnoeid moeten worden vervangen door hagen die twee keer per jaar gesnoeid moeten worden. Of struikjes vervangen door klimop of andere bodembedekkers.
  • Willen mensen kleine stukjes groen direct rond of bij hun huis onderhouden? Mensen snoeien regelmatig uit zichzelf al gemeentelijk groen vlakbij hun huis of hebben een stukje grond in bruikleen.

Met dit soort overwegingen is wat de SP betreft niets mis. En wat de partij betreft is dit dan ook de insteek met als bijvangst de gewenste bezuiniging. Toch leeft er in de stad en in de dorpen een ander beeld, vooral naar aanleiding van de discussieavonden die de gemeente per wijk over de mogelijkheden organiseert.

SP fractievoorzitter Jeroen Goubet; ‘We schrikken van de verhalen die we horen. Mensen hebben tijdens de discussieavonden het gevoel dat er kant en klare plannen gepresenteerd worden die kort door de bocht inhouden: struikjes weg, gras ervoor in de plaats. Ik ga in de aankomende week zelf zo een avond bezoeken om met eigen ogen te zien wat er gebeurt.’

Wat de SP betreft gaan namelijk niet overal struiken en hagen weg om ze te vervangen door gras.

‘We hebben vooralsnog ook niet het idee dat dit het geval zal zijn’, aldus Goubet. ‘Wethouder Litjens heeft vorige week nog zeer duidelijk aangegeven dat er slechts mogelijkheden gepresenteerd worden en dat mensen daarop kunnen reageren. Aan de hand van die reacties wordt per wijk een definitief plan opgesteld wat opnieuw wordt gepresenteerd en later dit jaar ook aan de gemeenteraad voorgelegd.’

Tot slot staat wat de SP betreft één ding als een boom overeind: Er worden in het kader van deze bezuinigingen geen extra bomen gekapt. En daar hoort het blijven zorgen voor een goede groeiomgeving voor de bomen bij. Goubet: ‘In de natuur staat een boom niet in het midden van een grasveld. Een haag, bodembedekkers zoals klimop of struikjes vormen een veel beter groeiomgeving met name omdat de grond rond de boom dan losser blijft waardoor lucht, water en voedingstoffen de wortels beter kunnen bereiken. In het uiteindelijke plannen zullen wij dit zéér goed in de gaten houden. Het belang van bomen in de stad en in het dorp is bijna niet te overschatten.’

Het is de bedoeling dat na goedkeuring van de gemeenteraad de plannen voor het omvormen van groen volgend jaar gaan beginnen.