'Zo een diepe discussie hebben we in de Kamer niet gehad'

3 april 2016

'Zo een diepe discussie hebben we in de Kamer niet gehad'

Foto: Nico van den Bent / SP Weert

Het Grote Weerter Referendum Debat is en diepe discussie tussen twee heel deskundige politici geworden die hun best deden om het publiek te overtuigen om vóór of tegen te stemmen aanstaande woensdag. Veel  vragen ook vanuit de zaal en van daarbuiten die via een live-stream gesteld konden werden.

Jazeker, de opkomst viel wat tegen. Tussen de dertig en veertig belangstellenden kwamen naar de concertzaal van het RICK. Dit zegt ook iets over hoe het leeft. Daar staat tegenover dat zo’n vijftig mensen via de live-stream meekeken.

Aan de hand van een viertal stellingen werd er eerst over vóór en nadelen voor Nederland gediscussieerd. Qua handel of verdere betekenis zijn die voorlopig sowieso klein.

Foto: Nico van den Bent / SP Weert

Kox ‘Qua betekenis is de Oekraïense economie heel klein. Het land is vijftien keer groter dan Nederland, heeft 44 miljoen inwoners maar de economie is zes keer kleiner. De economie van Oekraïne is daarmee in grootte vergelijkbaar met de economie van de provincie Noord Holland’. Handel is dus nauwelijks een argument.

Een volgend belangrijk punt was de corruptie in de Oekraïne. Hier kwam een fundamenteel verschil tussen Kox en Grashoff naar voren. Grashoff voerde aan dat de enorme corruptie alleen aangepakt kan worden binnen het verdrag. Kox wil meer ruimte om de Oekraïne op te bouwen, de corruptie aan te pakken met hulp van Europa maar zonder het huidige verdrag en pas als de tijd rijper is strakkere afspraken over samenwerking.

Foto: Nico van den Bent / SP Weert

Ook een twistpunt was de stabiliteit in Oekraïne door of ondanks het verdag. Grashoff voerde aan dat er mensen gestorven zijn op het Maidan-plein in Kiev omdat ze betere banden met Europa willen en dat een meerderheid in de Oekraïne daar ook vóór is. Kox gaf aan dat Oekraïne groter is dan Kiev en dat de mensen er in het oosten, die niet hebben gestemd tijdens de laatste verkiezingen heel anders over dingen denken. Beiden waren het er echter over eens dat dit verdrag of welk verdrag dan ook de burgeroorlog in het oosten van Oekraïne niet op gaat lossen. ‘Daar is de rol van bijvoorbeeld de OVSE wel cruciaal in zodat het geen ‘bevroren conflict’ wordt aldus Kox.

Een felle discussie was er over de rol van de Russische president Poetin. Kox vond dat Poetin weliswaar een kwalijke rol speelt in eigen land en ook in het conflict in de Oekraïne maar waarschuwde dat er hier in het Westen veel te eenvoudig over wordt gedacht. ‘Poetin is al het slechte wat wij beiden genoemd hebben maar hij is niet alles’. Grashoff bleef de kwalijke rol van Poetin benadrukken en ook dat hij blij zal zijn met een ‘nee’ van Nederland tijdens het referendum.

Debatleider Jeroen Goubet had er zijn handen vol aan om het debat niet te ver uit te laten weiden. Heel veel andere zaken raken tenslotte aan de discussie over het referendum. Poetin, machtspolitiek, aardgas en de Turkse president Erdogan kwamen ter sprake, maar daar greep Goubet hier en daar in. ‘We willen om tien uur klaar zijn, hier kunnen we complete nieuwe avonden over praten’

Foto: Nico van den Bent / SP Weert

Tiny Kox nam het voortouw in een hele mooie afsluiting. Goubet vroeg hem om in vijf zinnen tègen het verdrag te pleiten. Kox zei ‘Dat ga ik niet doen. We hebben hier zo een uitgebreide discussie gevoerd, alles is langsgekomen. Jullie kennen mijn standpunt maar denk er goed over na. De keuze is aan jullie hoe moeilijk ook, die keuze was voor ons ook moeilijk.’ Grashoff sloot zich daarbij aan.

De inhoud was dus dik oké. De pers was ook rijkelijk aanwezig en vroeg waarom dat het niet drukker was.

Debatleider Jeroen Goubet. ‘Dit is een referendum dat niet door ‘de politiek’ is georganiseerd. GeenStijl heeft het initiatief genomen en het is ze heel knap gelukt om er een referendum van te maken. Het is daarmee iets van de mensen. We dachten als SP Weert “laten we iets met dit initiatief doen en een debat organiseren”. Als blijkt dat het totaal niet leeft heeft GeenStijl een inschattingsfout gemaakt.’

Foto: Nico van den Bent / SP Weert

Toch roept de SP op om in ieder geval te gaan stemmen. ‘Verkiezingen en referenda zijn het moment om je stem te laten horen. Het is de basis van onze democratie. Ga dus stemmen en als je er dan toch bent adviseren wij het vakje met ‘nee’ in te vullen,’zo besluit Goubet

Aanstaande woensdag op 6 april vindt er een referendum plaats. Wederom een van de gelegenheden waarop je -je stem zo direct als het maar kan- kan laten horen. Het maakt altijd uit!

Foto: Ibrahim Doslu / SP Weert