SP geschokt over bomenkap Roermondseweg

7 mei 2015

SP geschokt over bomenkap Roermondseweg

Foto: Jeroen Goubet / SP Weert

De SP is geschokt over de plotseling aangekondigde kap van maarliefst 400 bomen langs de Roermondseweg. De provincie wil de Roermondseweg vanaf volgens jaar opknappen maar in tegenstelling tot in de tot nu toe gepresenteerde plannen moeten alle bomen weg. Onacceptabel. D66 stelde deze week al vragen aan het Weerter college van B&W. De SP heeft het verschrikkelijke plan meteen onder de aandacht gebracht van de SP Limburg en haar kersverse gedeputeerden.

Er worden al vele jaren plannen gemaakt om de N280, de provinciale weg tussen Weert en Roermond op te knappen. Onlangs nog werden de plannen voor het stuk N280 in Weert tussen de Ringbaan en de A2 (Roermondseweg) door de Provincie aan de gemeenteraad gepresenteerd. Die plannen leken redelijk definitief en konden op veel steun onder de partijen, waaronder de SP, rekenen.

In die plannen wordt er een nieuwe provinciale weg langs de bestaande aangelegd. De huidige weg wordt gebruikt als parallelbaan voor langzaam verkeer zoals tractoren en fietsers. Ook komen de uitritten van huizen en kleinere wegen op de parallelbaan uit en de bomen langs deze weg kunnen blijven staan.

Zonder duidelijke reden veranderd de provincie nu haar plan. De nieuwe weg wordt geschrapt en in plaats daarvan wordt de bestaande weg alleen verbreedt. Hiervoor moeten alle bomen langs de weg tussen Weert en de A2, meer dan 400 in totaal, gekapt worden. Bovendien wordt de parallelbaan geschrapt waardoor geen oplossing voor de vele uitritten en het zogenaamde langzame verkeer komt. Onacceptabel.

ROOD, de jongerenroganisatie van de Weerter SP, is inmiddels een  actie gestart onder de noemer #kappenmetkappen. Aankomende week zullen de plannen om in verzet te komen tegen de kap verder uitgewerkt worden.