Nog steeds veel zorgen over uitbesteden buitendienst gemeente

12 maart 2015

Nog steeds veel zorgen over uitbesteden buitendienst gemeente

De zorgen die de SP heeft over het uitbesteden van de buitendienst van de gemeente Weert blijven onverminderd groot. De plannen om zaken zoals het beheer van de milieustraat, groenbeheer, het legen van afvalbakken, onderhouden van straatverlichting en het stadstoezicht over te doen naar commerciële bedrijven worden steeds concreter. Gisteravond werden de eerste cijfers over de te verwachten besparingen gepresenteerd. Maar gaat het alleen daarom?

‘Ik krijg het ongemakkelijke gevoel dat ons alleen nog wordt gevraagd hier ‘ja’ tegen te zeggen.’ Zo verwoordde SP fractievoorzitter Jeroen Goubet het tijdens de informatiebijeenkomst Ruimte gisteravond. Dat bleek het directe gevolg van een beslissing die de gemeenteraad (op de SP na) een jaar geleden nam; doorgaan met een onderzoek naar privatiseren. Dat lijkt er nu van te gaan komen.

De SP ergert er zich nog steeds aan dat het lijkt alsof uitbesteden de enige optie is. Alternatieven kwamen niet naar voren in de presentatie terwijl de raad daar vorig jaar ook om gevraagd heeft. Andere gemeenten zoals Venlo en Maastricht hebben bijvoorbeeld besloten om het niet te doen. Hoe heeft Weert daarnaar geluisterd?

Want hoewel de cijfers hier en daar flinke besparingen voorspellen ging het maar weinig over de mogelijke gevolgen voor de mannen en vrouwen die het werk doen. Daar was flink doorvragen voor nodig en dat leidde niet tot enkel geruststellende antwoorden.

En niet te vergeten het serviceniveau dat de Weertenaar straks kan verwachten. Ook denkt de SP dat de voorspelde besparingen op punten te rooskleurig ingeschat zijn.

‘Krabben we ons over vijf jaar niet achter onze oren omdat het geen cent heeft opgeleverd? Terwijl we de grip en de regie kwijt zijn? En de service voor de mensen en de arbeidsvoorwaarden voor de werknemers verslechterd?’ aldus Goubet.

Gisteravond werd er enkel informatie gepresenteerd. Volgende week gaat de raad in discussie. De SP hoopt op een meer kritische blik van andere partijen. Over twee weken moet er in de gemeenteraadsvergadering een beslissing vallen over wel of niet uitbesteden.

Privatisering buitendienst gemeente stap te ver voor SP