Minister doet waarschijnlijk niets bij verdwijnen spoedzorg

29 augustus 2014

Minister doet waarschijnlijk niets bij verdwijnen spoedzorg

Minister Schippers van Volksgezondheid geeft op geen enkele manier aan actie te zullen ondernemen mocht de spoedeisende hulp in het Weerter ziekenhuis gesloten worden. Dat blijkt uit antwoorden van de minister op vragen die het SP-Kamerlid Henk van Gerven vóór de vakantieperiode stelde.

SP fractievoorzitter Jeroen Goubet. ´De Minister draait in haar antwoorden om de hete brij heen. Ze heeft schijnbaar een grenzeloos vertrouwen in de zorgverzekeraars die volgens haar alles goed aan zullen pakken. Een doodnormaal ´nee´ tegen de sluitingsplannen is niet in de brief te vinden, zelfs geen afwijzing of een kritische noot. Wij hebben er geen vertrouwen in dat de Minister iets voor Weert zal betekenen´.

De SP vindt het onbegrijpelijk dat een kabinet met daarin de PvdA, volgens eigen zeggen voorvechter van fatsoenlijke, menselijke zorg, niets wil doen om spoedeisende zorg in Weert dicht bij de mensen te waarborgen mochten de zorgverzekeraars hun snode plannen voortzetten. Het is jammer dat de zorgverzekeraars van de politiek zoveel macht hebben gekregen. De landelijke politiek kan gemakkelijk zeggen ´daar gaan wij niet over´, de gemeente kan alleen nog maar druk uitoefenen.

Goubet; ´het enige dat de minster doet is bevestigen dat de plannen van de zorgverzekeraars voorlopig in de ijskast staan. Maar wij zijn er bang voor dat uitstel geen afstel zal betekenen tenzij er een definitieve streep doorheen gaat. We blijven opletten.´

Plannen spoedzorg in de ijskast, comité blij