Actie vóór spoedeisende hulp groeit

30 mei 2014

Actie vóór spoedeisende hulp groeit

De actie vóór het voortbestaan van de spoedeisende hulp in het Weerter ziekenhuis wordt steeds groter. Het ziekenhuis verspreidt dezer dagen in de gehele regio een krant over de dreiging dat de spoedzorg zal verdwijnen. Het ziekenhuis neemt een fel standpunt in tegen de zorgverzekeraars.

De zorgverzekeraars, die steeds meer macht in de zorgwereld krijgen door foute plannen van dit kabinet, willen het aantal spoedeisende hulpposten in Nederland verminderen. De spoedeisende hulppost van het Weerter ziekenhuis wordt ook met sluiting bedreigd.

Op initiatief van oud SP-raads- en Kamerlid Paul Lempens werden er in de afgelopen tijd ruim 7000 handtekeningen opgehaald vóór het voortbestaan van de spoedeisende hulp in Weert. Hij richtte samen met anderen het ‘Actiecomité Behoud Spoedeisende Hulp Weert’ op. Dat comité krijgt steeds meer steun. Onder andere ook van René Laenen, informateur van de huidige Weerter coalitie van SP, VVD en Weert Lokaal en mensen vanuit de bevolking.

De SP maakt zich al sinds 1987 sterk voor het voortbestaan van het Weerter ziekenhuis. Diverse keren werd geprobeerd het ziekenhuis uit te kleden, op te doeken, te laten fuseren en wat nog niet meer. SP wethouder Paul Sterk is sinds kort vanuit het Weerter stadsbestuur verantwoordelijk voor (behoud) van het ziekenhuis.

Sterk:  ‘Het vervelende is dat we de plannen van de zorgverzekeraars nog niet kennen. Ze willen niet precies zeggen wat ze van plan zijn. Maar we nemen de dreiging zeer serieus. Het mag geen verrassing zijn dat wij pal achter de spoedeisende hulp staan. Het is van groot belang voor onze mensen, onze stad en de gehele regio.’

Waarom is dit volgens de wethouder belangrijk. ‘Een groot deel van de opnames in het ziekenhuis komt vanuit de spoedeisende hulp. Wanneer de spoedeisende hulp verdwijnt valt binnen een paar jaar het doek voor het gehele ziekenhuis, want heel veel afdelingen van het ziekenhuis hangen met elkaar samen. Dit is een domino-effect: valt de spoedeisende hulp om, dan zal zullen op termijn andere belangrijke behandelingen niet meer mogelijk zijn. Zoiets is voor ons onacceptabel.’

Hoe heeft dit tot nu toe zo gebeuren?

SP fractievoorzitter Jeroen Goubet; ‘De regering wil de ‘bereikbaarheidsnorm’ van spoedeisende hulpposten oprekken naar 45 minuten. Dat wil zeggen dat iedereen in Nederland binnen 45 minuten een spoedeisende hulp moet kunnen bereiken. Natuurlijk véél te lang en het zal als resultaat hebben dat Weertenaren en mensen uit de regio maar naar Roermond, Venlo of Eindhoven moeten wanneer iemand bijvoorbeeld een hartaanval krijgt.’

‘De regering geeft zorgverzekeraars de ruimte om het aantal hulpposten te verminderen want we hoeven met minder ziekenhuizen een contract af te sluiten om aan die bereikbaarheidsnorm te voldoen. Ronduit asociaal dat dit kabinet die ruimte biedt’, aldus Goubet.

De SP zal met alle mogelijkheden de actie vóór het voortbestaan van de spoedeisende hulp blijven ondersteunen.