Comité start petitie behoud eerste hulp in Weerter ziekenhuis

15 februari 2014

Comité start petitie behoud eerste hulp in Weerter ziekenhuis

De eerste hulppoli van het St Jans Gasthuis in Weert wordt waarschijnlijk gesloten. Door het hele land worden eerste hulpposten in ziekenhuizen geschrapt omdat de ‘bereikbaarheidsnorm’, de maximale resitijd naar een spoedeisende hulppoli wordt opgerekt naar 45 minuten. Zorgverzekeraars kunnen daardoor ongestraft poli's sluiten. Het actiecomité Behoud Eerste Hulp Weert komt in het verzet tegen deze schandalige maatregel.

Omdat ook met de PvdA in de regering de privatisering in de zorg gewoon doorgaat krijgen zorgverzekeraars steeds meer macht. Niet meer de expert of de verzorgende, maar het grote geld en het winstbejag oordelen over waar mensen terecht kunnen voor onder spoedeidende hulp.

De SP stelde deze week al vragen in de Tweede Kamer over dit zoveelste bizarre plan om geld te besparen. Lokale politieke partij Weert Lokaal bracht de zaak tijdens de laatste raadsvergadering terecht onder de aandacht. SP raadslid Jeroen Goubet haakte direct in. ‘Met steun van Weert Lokaal wil ik nogmaals deze zorgelijke boodschap overbrengen aan onze Kamerfractie, want dit wordt een ramp’. De gehele gemeenteraad ging daarin mee.

Binnen de kortste keren is ook de provinciale Limburgse SP tegen het plan in actie gekomen omdat ook de eerste hulp in de ziekenhuizen van Sittard met sluiting bedreigd wordt.

Oud Weerter SP-kamerlid Paul Lempens van het Actiecomite Behoud Eerste Hulp Weert startte vandaag een on-line petitie die door iedereen die vindt dat de spoedeisende hulp in Weert behouden moet blijven getekend kan worden.