Uitzicht op verbetering voor bewoners Oranjeflat

15 oktober 2013

Uitzicht op verbetering voor bewoners Oranjeflat

De OranjeflatEr lijkt schot te zitten in de problemen die bewoners van de Oranjeflat met hun verhuurder Wonen Limburg hebben. Er is een bewonerscomité gevormd waardoor de bewoners nu beter een vuist kunnen maken en met één stem spreken. Eind deze maand is er een overleg tussen het bewonerscomité en Wonen Limburg.

Deze zomer klopten enkele bewoners van de Oranjeflat in de wijk Moesel aan bij de SP omdat ze zich geen raad meer wisten. Directe aanleiding waren naheffingen tot soms wel in de duizend euro die bewoners van de flat, vrijwel zonder uitzondering ouderen, moesten betalen. Maar er waren ook andere problemen zoals gebrekkige afwerking in de flats na een renovatie, bewoners een onveilig gevoeld in de flat doordat de toegang meer openbaar is geworden, de bouw van een nieuw appartementencomplex zéér dicht langs de flat en geen luisterend oor kunnen vinden bij Wonen Limburg.

SP raadslid Jeroen Goubet over dat laatste: ‘Wonen Limburg heeft het afgelopen jaar een reorganisatie doorgemaakt en daarvan zijn huurders te vaak de dupe geworden. Geen vaste aanspreekpunten, medewerkers die hun best doen maar niet weten hoe ze mensen kunnen helpen of te woord kunnen staan en veel, soms tegenstrijdige brieven en rekeningen. Zeker de oudere mensen van de Oranjeflat weten zich geen raad meer’.

De SP sloeg daarop de handen ineen met de Stichting Huurders-belangen Midden Limburg die opkomt voor de belangen huurders in de regio. De stichting zit regelmatig aan tafel bij Wonen Limburg. Huurdersbelangen organiseert later deze maand de bijeenkomst.

In de raad pleitte Goubet voor een weer intensiever overleg tussen Wonen Limburg en de gemeente en dat werd ook afgesproken. Hierin wordt ook de gemeenteraad betrokken. De SP wil beter de vinger aan de pols kunnen houden.

Uit 2007: Bewoners Oranjeflat willen duidelijkheid Wonen Weert over forse nabetalingen