Actie behoud werkgelegenheid Risse succesvol

30 april 2013

Actie behoud werkgelegenheid Risse succesvol

Protestactie tegen ontslagen in het stadhuisBegin vorig jaar kwamen werknemers van de Risse samen met de SP en later ook tal van andere organisaties in het verweer tegen hun ontslag. De actie was toen geen volledig succes, maar een jaar later zijn alle ontslagen mensen toch weer terug én met een vast contract!

De ontslagen bij De Risse liepen in januari vorig jaar ver vooruit op landelijke bezuinigingen. Onnodig vond de SP, de bezuinigingen gingen later zelfs van tafel, maar wethouder Litjens hield vast. Zelfs toen op andere plekken in de regio de ontslagen teruggedraaid werden. De werknemers kwamen samen met de SP, de PvdA, GroenLinks, vakbond ABVAKABO FNV, het Weerter cliëntenplatform minima, het platform gehandicapten Weert en de ondernemingsraad van de Risse in actie

Een jaar later heeft dezelfde wethouder toch goed nieuws. ‘De wethouder meldde dat alle mensen met een tijdelijk contract nu een contract voor onbepaalde tijd hebben gekregen. Daarnaast zijn de mensen die thuis zijn komen te zitten opnieuw in dienst genomen en ook voor onbepaalde tijd!’ aldus inmiddels oud SP-raadslid Paul Lempens na zijn laatste commissievergadering Welzijn waar dit aan de orde kwam eind april.

De SP is uiteraard erg blij maar hoopt dat er in het vervolg zorgvuldiger omgegaan wordt met mensen. Leven in onzekerheid en vervolgens ontslagen worden gaat je niet in de koude kleren zitten. Zowel emotioneel als financieel.

Ook realiseert de partij zich dat er de komende tijd vanwege bezuinigingen, de crisis en wetswijzigingen nog steeds veel te doen valt voor iedereen die mensen met een arbeidshandicap en zorgbehoefte een volwaardige plaats in de samenleving gunt. De SP zal die strijd blijven aanvoeren.

Voorstellen voor de Risse aangenomen in de raad