Voorstellen voor de Risse aangenomen in de raad

8 februari 2012

Voorstellen voor de Risse aangenomen in de raad

risseWoensdagavond werd in de gemeenteraad van Weert nogmaals gesproken over De Risse. Het besluit om mensen te ontslaan werd niet teruggedraaid, maar voorstellen voor de zorg voor de ontslagen medewerkers en de toekomst werden wel bijna unaniem aangenomen. Alleen D66 was tegen.

Er werden door een raadsbrede meerderheid (CDA VVD PvdA SP WL) voorstellen worden ingediend over een vangnet voor de werknemers die worden ontslagen, over het inschakelen van werkgevers en een visie op lange termijn. PvdA en SP dienden een motie indienen om het besluit tot ontslag van medewerkers op te schorten en alternatieven te ontwikkelen. Deze motie haalde het niet.
Ook wilden PvdA en SP dat er een campagne wordt gestart richting de politiek in Den Haag om werk voor de doelgroep van de sociale werkvoorziening te behouden, dit naar voorbeeld van de campagne voor behoud van de Militaire School. Ook dit voorstel werd afgewezen.

SP-raadslid en actievoerder Paul Lempens: "Wat overheerst is trots op de mensen van de Risse en hun belangenorganisaties die tegen het besluit om
mensen te ontslaan zijn ingegaan. Ook de solidariteit met hun collega's was mooi om te merken. Er is beweging gekomen bij de politiek, helaas niet genoeg om besluiten ongedaan te maken. Maar voor de toekomst staat het voor de raadsleden op het netvlies om welke mensen het gaat. En dat is toch een goed resultaat."

De moties zijn te bekijken op de actie website