Tariefsverhoging parkeren uitgesteld

1 november 2012

Tariefsverhoging parkeren uitgesteld

De verhoging van het parkeertarief in zone 2 van 0,70 euro naar 0,90 euro is uitgesteld. Onder aanvoering van de SP-fractie vroeg de gemeenteraad aan het college van BenW om meer inzicht in de financiële gang van zaken rondom parkeren.

“Als ik niet kan uitleggen waarom het tarief 20 cent moet stijgen in zone 2, is het geen verstandig besluit dat zo maar te doen,” zegt SP-raadslid Bert Peterse. “Er gebeurt een hoop rondom parkeren. Zo worden er nieuwe garages gebouwd, zijn er plannen voor het invoeren van achteraf betaald parkeren en een dynamisch parkeer verwijs systeem. Om dat beter te organiseren wil de gemeente een parkeerbedrijf oprichten als gemeentelijke dienst. Een prima ontwikkeling, maar de eerder genoemde voorzieningen hebben wel gevolgen voor het parkeertarief. Alleen is niet duidelijk hoe het een en ander financieel samenhangt en het stapelen van tariefsverhoging op verhoging gaat ook niet.”

De SP fractie wil daarom inzicht in de geldstromen met betrekking tot parkeren. Peterse: “Als SP zijn we niet tegen het verhogen van tarieven, maar dan moet wel duidelijk zijn wat er tegenover staat. Voor ons staat een gastvrije en bereikbare binnenstad voorop en mag geld uit parkeeropbrengsten ook voor een beter openbaar vervoer of betere fietsenstallingen worden gebruikt.”