Indirecte Weerter excuses aan Molukkers

18 mei 2012

Indirecte Weerter excuses aan Molukkers

Vlag van de Republiek der Zuid MolukkenDe gemeente Weert wil geen directe excuses maken aan de Molukse gemeenschap voor de manier waarop zij in de jaren ’50 door Nederland zijn ontvangen. Wel steunt de Weert een oproep van de burgemeester van Leerdam aan de minister om dit als landelijke overheid te doen.

‘Wij als lokale overheid gaan geen excuses aan de Molukse gemeenschap in Weert uitspreken. Wij zijn van mening dat dit een rijksaangelegenheid is’, zo stelt de gemeente in een reactie op de belangrijkste vraag in de brief die de SP over dit onderwerp stuurde.

Wel steunt de gemeente burgemeester Molkenboer van Leerdam; ‘Burgemeester V. Molkenboer heeft op 14 februari 2012 zijn collega’s in Nederland, waar een Molukse gemeenschap aanwezig is, bijgevoegde (red.) brief geschreven. Daarin geeft de burgemeester van Leerdam aan dat hij zich in deze tot de minister wil richten. Daarin ondersteunen wij burgemeester V. Molkenboer.’ ‘Daarnaast zullen wij de verantwoordelijke minister een kopie van deze brief doen toekomen’ aldus de gemeente.

De SP is redelijk tevreden met dit antwoord omdat de vragen van de partij toch ergens toe aangezet hebben, maar had uiteraard liever directe Weerter excuses gezien.

Maakt Weert ook excuses aan de Molukse gemeenschap?