'Jullie hadden geen betere dag kunnen kiezen'

23 april 2012

'Jullie hadden geen betere dag kunnen kiezen'

Dagblad De LimburgerOp een druilerige maandagavond stapt een SP-legertje van zeven man rond in de Weerter Bloemenbuurt. Niks bijzonders voor de Weerter SP-afdeling die regelmatig de buurten in trekt om met de mensen te spreken. Maar de perikelen in Den Haag vandaag maken de avond wel degelijk bijzonder.

De wijk waar de partij – ook als er geen verkiezingen zijn – al lange tijd goed zichtbaar is, kleurt rood met rode jassen en hesjes. Ron, Ari, Riya, Hennie, Michiel, Diny en Paul vragen huis-aan-huis om steun voor de partij van Emile Roemer. Net vandaag is het kabinet gevallen en moeten de mensen dus binnenkort weer naar de stembus. Daarmee vormt de reguliere buurtavond tevens de start van de verkiezingscampagne. Weert heeft daarmee de primeur voor heel Nederland.

Bijna iedereen neemt het tijdloze foldertje met een oproep van Emile Roemer en de belangrijkste standpunten aan. De reacties zijn uitgesproken. Een paar mensen moet er niks van hebben, anderen zijn uitbundig en blij dat 'hun' partij waar ze op stemmen, zich weer aan de deur meldt. Enkelen overwegen om lid te worden. De sympathie voor de partij van de tomaat is onverminderd groot. Een mooie start voor een belangrijke campagne.

Jeroen Kuit Dagblad de Limburger