Gemeente belooft aanpak wateroverlast

5 april 2012

Gemeente belooft aanpak wateroverlast

Water inne straotDe gemeente onderschrijft de conclusies van een rapport van bureau Grontmij over de wateroverlast Bloemenbuurt in Boshoven. Het rapport kan gezien worden als een wetenschappelijke onderbouwing van de klachten die bewoners sinds het bestaan van de wijk al bij de gemeente neer hebben gelegd. Ook geeft het rapport precies aan hoe stap voor stap de overlast tegengegaan kan worden. De SP is blij dat er eindelijk wat gebeurd.

“De inzet van het actiecomité heeft geloond,” zegt SP-raadslid en woordvoerder Bert Peterse. “Eindelijk doet de gemeente wat. Door een technische maatregel wordt het waterpeil in de riolering verlaagd. Hiermee verwacht de gemeente dat de overlast afneemt. Verder gaf de wethouder aan dat de drainage in de wijk al is aangepakt.”

Voor de SP is het belangrijk dat bewoners geïnformeerd worden en hun klachten blijven melden. Peterse: “De gemeente organiseert begin mei een bewonersavond. Daarnaast komt er een nieuwsbrief en worden klachten die via een gemeentelijk meldpunt binnen komen opgevolgd en bewoners hierover geïnformeerd. Het moet niet zo zijn dat bewoners doordat er jarenlang niks is gedaan hun klachten niet meer melden. Ik ben blij dat er nu wat gebeurt, maar dat was hoog tijd.”

Tijdens de commissiebehandeling prijsden andere partijen de inzet van de bewoners. Peterse: “Volkomen terecht. Zonder de volhoudendheid van de bewoners was er nooit een onderzoek gekomen en had de gemeente nooit deze maatregelen genomen. Het blijkt dat actievoeren helpt. Samen met het actiecomité volgen we de verdere ontwikkelingen en als het nodig is trekken we aan de bel!”

SP: Aanbevelingen wateroverlast Bloemenbuurt overnemen en uitvoeren 29-03-2012