Geen concurrentie spoor Weert – Eindhoven

17 december 2011

Geen concurrentie spoor Weert – Eindhoven

het treinstation in WeertOnlangs maakte minister Schultz bekend dat vanaf 2015 op de spoorlijn Weert - Eindhoven mogelijk treinen van een andere vervoerder dan de NS gaan rijden. De SP in Weert vroeg het college hiertegen te protesteren. En met succes: de minister ziet voorlopig af van concurrentie op het spoor tussen Weert en Eindhoven.

Raadslid Bert Peterse: “Het spoor is niet geschikt voor experimenten met marktwerking. Je moet op het spoor één vervoerder hebben, dat is het beste voor de reiziger. Het college van Weert geeft in haar reactie aan het met de SP eens te zijn. Concurrentie op het spoor – zeker op een belangrijke snelle intercity-verbinding als Weert - Eindhoven is een slechte zaak. Ook met het oog op de economische ontwikkelingen brainport2020 Eindhoven - Aken.”

De SP is dan ook verheugd over het nieuws dat wethouder Kirkels tijdens de raadsvergadering bracht. Peterse: “Uit het overleg tussen de provincie en het ministerie is naar voren gekomen dat alleen ten zuiden van Roermond op het spoor een andere vervoerder wordt toegelaten op het hoofdspoornet. Tussen Roermond – Weert – Eindhoven blijft de NS de (stop)trein rijden. Afhankelijk van de ervaringen in Zuid Limburg volgt een nieuw besluit. Voor Weert een goede zaak, voor Zuid Limburg nog werk te verzetten door onze Statenfractie om dit plan tegen te houden!”

Concurrentie op spoor Weert - Eindhoven slecht idee