Concurrentie op spoor Weert-Eindhoven slecht idee

17 november 2011

Concurrentie op spoor Weert-Eindhoven slecht idee

Op de spoorlijn Weert-Eindhoven gaan vanaf 2015 mogelijk treinen rijden van een andere vervoerder dan de NS. De SP vindt het plan van minister Schultz niks omdat de reiziger er de dupe van wordt.

De vergunning om te mogen rijden op het zogenoemde hoofdrailnet, loopt per 2015 af. De minister wil enkele spoorlijnen aanbesteden, waaronder Eindhoven-Weert. Het gaat om een deal die minister Schultz in petto heeft bij haar voorgenomen financiële steun van 300 miljoen aan de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Antwerpen. De plannen worden vrijdag besproken in de ministerraad. Volgende week wordt het al in de Tweede Kamer besproken tijdens de begroting.

Raadslid Paul Lempens: “Het spoor is niet geschikt voor experimenten met marktwerking. Je moet op het spoor één vervoerder hebben, dat is het beste voor de reiziger. Tijden zijn op mekaar afgestemd, tarieven zijn eenduidig, je hoeft niet over te stappen. Concurrentie op het spoor – zeker op een belangrijke snelle intercity-verbinding als Weert-Eindhoven is een slechte zaak. Zeker met het oog op de economische ontwikkelingen brainport2020 Eindhoven-Aken.

“De dienstregeling is nu al ingewikkeld. Reizigers zitten niet te wachten op een andere trein, maar op een bétere trein. Openbaar vervoer moet goedkoop, eenvoudig en comfortabel zijn. Daar helpt concurrentie niet bij.”

De SP in de gemeenteraad van Weert en in Provinciale Staten roepen het bestuur op om te protesteren tegen de voorgenomen experimenten op het spoor in Weert.