Activisme op straat is de motor van de SP

15 september 2011

Activisme op straat is de motor van de SP

Afscheid van Jan Tak als raadslidTijdens een drukbezochte ledenbijeenkomst van de SP dinsdag werd niet alleen afscheid genomen van Jan Tak als raadslid maar ook nagedacht over de koers van de partij in Weert. Een avond met veel lof voor Jan die van de gelegenheid gebruik maakte om een extra oproep te doen voor het voeren van actie onder de mensen en niet in de gemeenteraad.

Eerst aan bod kwam het afscheid van Jan. SP fractievoorzitter Paul Lempens vertelde hoe hij samen met Jan in 2002 als eerste de SP in Weert in de raad vertegenwoordigde. 'De stijl van Jan zal gemist gaan worden' zo verzekerde hij. Als Jan aan het woord was in de raad dan was het altijd stil en werd er geluisterd. ´Of dat een compliment is weet ik niet, het kan net zo goed zijn dat iedereen met stomheid geslagen was´ aldus een altijd humoristische Jan Tak.

Doet het filmpje het niet? Bekijk het dan hier

Doordat Jan Tak door Bert Peterse in de gemeenteraad wordt opgevolgd, bleek dat er binnen het bestuur van de afdeling ook enkele wijzigingen nodig zijn. De fractieleden Lempens, Goubet en Peterse blijven deel uitmaken van het bestuur van de afdeling, maar daarmee zijn ze nu alledrie zowel raadslid als bestuurslid. Hennie Beliën neemt voortaan het voorzitterschap van de afdeling op zich.

Jeroen Goubet ontlokte naar aanleiding van deze situatie een discussie over de vraag of of de afdeling wel met de goede dingen bezig is. Is het nodig dat de SP in de gemeenteraad zit? De grootste successen van de Weerter SP werden volgens hem niet in de gemeenteraad behaald; Tegen sloop aan de St. Joseflaan in de jaren ‘90, doorlopende acties voor een sociale Risse, het niet doorgaan van ‘plan Gordijn’ aan het begin van deze eeuw, het behoud van het ziekenhuis, een menselijke thuiszorg en heel recent, het behoud van de Moeselpeel.

Afscheid van Jan Tak als raadslid

Jan Tak haakte aan. ‘Misschien zijn we wel te fatsoenlijk geworden. Leden en misschien ook wel kiezers kunnen denken van die mannen regelen het wel in de gemeenteraad, laten we ze niet voor de voeten lopen door zelf dingen te gaan doen’. SP-leden in het Keenter Hart gaven aan dat ze vonden dat de partij via de raadsfractie eerder en beter weet wat de plannen en ontwikkelingen van de gemeente zijn. Zo kan de SP de acties van de mensen ook in de raad brengen als het op besluiten aankomt. Daarnaast is de gemeenteraad een podium voor de SP, aldus de leden.

Moet de SP maar niet meer meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen? ‘Dit zou de actie buiten de raad, waar tenslotte de grootste successen zijn behaald ten goede komen’ zo betoogde een lid. ‘Maar als je alleen actie voert buiten de raad kweek misschien wel sympathie en dan verwachten mensen dat ze op een gegeven moment op je kunnen stemmen. En zo krijg je niet het verwijt dat je wegloopt voor de verantwoordelijkheid om besluiten te nemen', zo kwam een weerwoord van een andere SP´er.

Afscheid van Jan Tak als raadslid Afscheid van Jan Tak als raadslid

Veel leden gaven aan het geluid van de SP in gesprekken op het werk, in de buurt of op straat terug te horen. Ook is er tevredenheid over hoe de patij zich via internet en sociale media laat zien. De SP bereikt zo meer mensen, en meer mensen kunnen de SP bereiken.

Al met al was de conclusie van de avond dat het raadswerk niet een doel is maar een middel om acties buiten de gemeenteraad, in de buurt met de mensen, een groter podium te geven. De oproep aan de leden was dan ook dit kritisch te volgen. Na de discussie werd er nog gezellig nagepraat onder het genot van een pilsje of een cola.

SP-raadslid Jan Tak stopt