Mogelijk vertrek KMS uit Weert

26 mei 2011

Mogelijk vertrek KMS uit Weert

SP-Weert heeft kennis genomen van berichten in de media over het mogelijke vertrek van de Koninklijke Militaire School (KMS) uit Weert. Het betreft een advies van topambtenaren aan minister Hillen. De informatie is naar buiten gebracht door de commandant van de Van Horne Kazerne. De SP vindt het jammer als de KMS uit Weert moet vertrekken. De sluiting zou een klap zijn voor de economie en voor vele gezinnen.

SP-raadslid Paul Lempens: ‘De sluiting is jammer, maar een gevolg van bezuinigingen waar we het deels mee eens zijn. Als we in Weert zouden mogen beslissen, zouden we de school hier houden. Maar het besluit wordt in Den Haag genomen, niet hier. En we moeten eerlijk zijn: de SP is voor fors bezuinigen op Defensie. Het schrappen of samenvoegen van onderdelen zoals opleidingslocaties lijkt daarbij onvermijdelijk. Maar de SP maakt ook andere keuzes; geen JSF, snijden in de top en missies.’

Keuze voor Weert

Of de keuze voor Ermelo in plaats van Weert op de juiste argumenten wordt gebaseerd kan de SP nog niet beoordelen. ‘Ik kan me argumenten voorstellen die pleiten voor Weert, maar dat is niet neutraal bekeken en zonder kennis over andere locaties dus niet vergelijkbaar. We doen wel een beroep op het gemeentebestuur om het belang en de mogelijke voordelen van Weert in Den Haag onder de aandacht te brengen evenals steun voor de regio bij het opvangen van het verlies aan werk voor het personeel en toeleveranciers’ aldus Lempens.

Andere keuzes

De SP maakt andere keuzes als de regering bij het invullen van de forse bezuinigingen bij dit onderdeel van de overheid. Zo is de partij voorstander van een kleine, bescheiden krijgsmacht die deel kan nemen aan vredesmissies. De regering houdt echter vast aan (kortere) deelname aan grote missies in het buitenland. De SP stelt voor veel meer te snijden in de top van Defensie. Daar kan veel worden bespaard. Ook wil de SP dat er een einde komt aan de zelfverrijking bij de Defensietop .

De SP vindt het verder onverantwoord dat de regering blijft vasthouden aan de JSF. SP-kamerlid Jasper van Dijk: ‘Op termijn kan 6 miljard euro bespaard worden op dit geldverslindende prestigeproject. 6000 man op straat zetten en tegelijk doorgaan met de JSF valt niet uit te leggen. Zo snel mogelijk stoppen is de enige oplossing.'

Zorg voor personeel

Van Dijk: ‘De helft van de ontslagen bij Defensie zijn gedwongen. Voor deze mensen moet een goed sociaal plan gemaakt worden. Van werk naar werk is het uitgangspunt. Indien zij daar belangstelling voor hebben, kunnen militairen met voorrang bij de politie of het beroepsonderwijs worden herplaatst.’

Kazerneterrein

Eind 2004 was de SP als enige tegen de miljoenendeal om het kazernetrerrein te verkopen aan Defensie en uit te breiden. De partij vroeg zich destijds af hoe het moest bij een mogelijk vertrek van de KMS. De partij werd belachelijk gemaakt. Lempens (toen raadslid voor de SP): 'Gelukkig is in het contract afgesproken dat de gemeente als eerste het terrein mag terugkomen bij vertrek. Alleen niet tegen welke prijs.'

Volgens de media worden rond 1 juli worden definitieve besluiten genomen over de toekomst van Defensie en de militaire school in Weert.

Nieuwsbericht 2004: SP tegen KMS-deal
Nieuwsbeircht 2005: Kamervragen over uitbreiding KMS Weert