Bezuinigingsdebat: niemand maakt keuzes behalve de SP

18 mei 2011

Bezuinigingsdebat: niemand maakt keuzes behalve de SP

CentjesVoor de zoveelste keer werd er dinsdagavond vergaderd over de bezuinigingen die de gemeente Weert moet doorvoeren. En voor de zoveelste keer was het een discussie zonder uitkomst. Niemand durft keuzes te maken of schuift die voor zich uit. Behalve de SP.

De SP was de enige partij die helder uitlegde waar ze voor staat. Eind vorig jaar maakte de gemeente een hele serie van onderwerpen bekend waarop de gemeente zou kunnen bezuinigen. De SP heeft daarvan 160 onderwerpen aangegeven waarop volgens haar voorstellen voor bezuinigingen uitgewerkt mogen gaan worden. Over 34 punten ziet de SP liever geen bezuinigingsvoorstellen komen. Geen enkele andere partij droeg minder pijnpunten aan waarop niet bezuinigd mag worden.

Dinsdagavond hield de SP daar nog steeds aan vast. Maar andere partijen willen de keuzes voor zich uit schuiven. De VVD wil bezuinigingen pas echt in het najaar bespreken bij de gemeentelijke begroting. Uitstel.

De SP gaat de komende tijd benutten om een alternatieve begroting op te stellen. Waar het kan samen met het College. SP raadslid Jeroen Goubet: “Het college moet er ook gek van worden dat de partijen in de gemeenteraad geen keuzes durven te maken over bezuinigingen. Wat moeten ze nou doen? Hoe eerder dat je besluiten neemt hoe beter, dan kan het straks alleen maar meevallen. Wij willen wél meedenken met het college en knopen doorhakken om de bezuinigingen op een sociale manier voor elkaar te krijgen. Ze weten dat die uitnodiging staat. Ik hoop alleen dat hun eigen achterban ook snel keuzes gaat maken zodat we weten hoe we alles in Weert in de komende jaren gaan betalen.”

De regeringspartijen in Weert zijn VVD, CDA en Weert Lokaal. De SP zit in de oppositie.

Hoezo overal tegen? De SP maakt heldere keuzes: Bezuinigingen: wat wil de SP wel en wat wil de SP niet