Belangrijke overwinning voor comité geluidsoverlast Boshoven

29 mei 2011

Belangrijke overwinning voor comité geluidsoverlast Boshoven

De rotonde Ringbaan Noord/EindhovensewegIn de raadsvergadering woensdag werd een voorstel aangenomen om onderzoek te gaan doen naar geluidsoverlast langs de Eindhovenseweg en Ringbaan Noord in Boshoven en langs de Suffolkweg-Zuid. In het onderzoek wordt meteen meegenomen welke maatregelen waar genomen zouden kunnen worden

Eerder deze maand bleek tijdens de commissievergadering Ruimtelijke Zaken al dat er brede steun is voor het voorstel. De gehele raad ziet in dat het comité terecht aandacht vraagt voor het probleem.

De SP, PvdA en Weert Lokaal gingen akkoord met het voorstel. De VVD ging zelfs nog een stapje verder door ongeacht de uitkomst van het onderzoek te pleiten voor maatregelen onder het mom van ‘behoorlijk bestuur’. D66 wees aanvullend op goede resultaten met geluidsarm asfalt elders in het land wat deel uit zou kunnen maken van de maatregelen. Het CDA was het meest kritisch door te stellen dat wettelijk gezien maatregelen niet nodig zijn, en dat men op andere plaatsen in Weert ook zal gaan klagen als de geluidsweringen er toch komen. Ook stelt het CDA vraagtekens bij de financiering

Die vragen werden echter weggenomen door het college van B&W. Het onderzoek wordt betaald van geld dat al gereserveerd is voor het verbeteren van de rotonde Eindhovenseweg/Ringbaan Noord. Wethouder Kirkels van verkeer ging zelfs nog een stapje verder dat de geluidsmaatregelen zelf misschien ook uitgevoerd kunnen worden met geld voor de rotonde als de aanbesteding goedkoper uitpakt. Ook beloofde hij dat deze maatregelen als het even kan tegelijk met de aanleg van de rotonde uitgevoerd worden.

De SP is blij met deze mooie toezeggingen. Ook leden van het comité geluidsoverlast toonden zich verheugd.

gemeente luistert naar klachten geluidsoverlast bewoners Boshoven