SP wil voorrondes ´nu of nooit´ in de Bosuil houden

31 oktober 2010

SP wil voorrondes ´nu of nooit´ in de Bosuil houden

De winnende band van de Limburgse poptalentenjacht ´Nu of nooit´ opent traditiegetrouw Pinkpop. De voorrondes van deze talentenjacht vinden plaats in diverse Limburgse poppodia waaronder De Bosuil in Weert. Na 21 jaar heeft de organisatie van de stichting besloten om de voorrondes niet meer lokaal, en dus niet meer in de Bosuil te organiseren.

De SP wil De Bosuil verder versterken. De voorrondes en afgelopen jaar de finale van ´nu of nooit´ waren uitverkochte activiteiten in De Bosuil. Zowel de SP in Weert als de SP in de provincie Limburg wil daarom dat de gemeente in overleg gaat met de Stichting Limburgse popmuziek om Nu of Nooit voor Weert en de Bosuil te behouden.

De SP heeft een warm hart voor muziekcentrum De BosuilDe SP organiseert regelmatig het festival SPektakel in de Bosuil. Gratis muziek voor iedereen!

De brief van de SP aan het college in Weert.

Aan het college van burgemeesters en wethouders van de gemeente Weert
Kopie aan de raad

Weert, 29 oktober 2010

Betreft: vragen inzake 'Nu of nooit' en De Bosuil.

Geacht college,

Enkele dagen geleden heeft Stichting Popmuziek Limburg (SPL) data en locaties gepresenteerd van de belangrijke Limburgse poptalentenjacht 'Nu of nooit' 2011, waarvan de winnaar het prestigieuze Pinkpopfestival mag openen.
Tot onze verbazing heeft SPL na 21 jaar besloten de zes voorrondes niet te laten plaatsvinden op de poppodia in Heerlen, Weert (De Bosuil), Venlo en Geleen maar voor lokale (horeca)voorzieningen die niet behoren tot de gemeentelijke of provinciale basisinfrastructuur voor popmuziek.

De Bosuil heeft direct belang bij deze activiteit van SPL omdat dit beleidsmatig de aangewezen voorzieningen zijn die daarvoor gebouwd zijn met zowel gemeentelijke als provinciale subsidiegelden. Voor De Bosuil vormen de meestal uitverkochte 'Nu of nooit'-voorrondes en finale een belangrijke omzet- en publieksfactor binnen de exploitatie van het podium.

Wilt u de volgende vragen in de komende raadsvergadering beantwoorden bij de behandeling van het voorstel tot het verhogen van de subsidie voor De Bosuil?

1. Bent u op de hoogte (gebracht) van het besluit van SPL om 'Nu of nooit' niet meer op de provinciale kernpodia waaronder De Bosuil te laten plaatsvinden, en zelfs niet op een andere locatie in Weert?
  2. Wat vindt u van dit besluit?
  3. De gemeente Weert heeft enorm geïnvesteerd in de realisatie en instandhouding van De Bosuil. Bent u bereid in overleg te gaan met de directie van de Bosuil, andere podia, de provincie en de wethouders cultuur om dit besluit van SPL te doen wijzigen?

Paul Lempens
SP-Weert