Raad steunt SP: De raad is de baas

15 juli 2010

Raad steunt SP: De raad is de baas

raadAlle partijen in de Weerter gemeenteraad steunen de kritiek van de SP op het college. Dat wilde alle overgebleven budgetten van 2009 in één keer overhevelen aan diverse projecten. De raad besloot dat alle voorstellen apart, voorzien van een goede argumentatie, moeten worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

De gemeente Weert heeft over het jaar 2009 3,6 miljoen euro 'over'. Burgemeester en wethouders hebben zonder overleg besloten waar dit geld heen moet gaan, onder andere naar verkeersprojecten. De SP protesteerde omdat zij vindt dat de raad hierover het laatste woord moet hebben. Hierover werd woensdagavond een voorstel ingediend. Naar aanleiding van dat SP-voorstel dat al half juni was aangekondigd, zijn de coalitiepartijen CDA VVD en WL ook wakker geworden. Zij dienden een nóg verdergaand voorstel in, namelijk om alle voorgenomen bestemmingen van het geld in aparte voorstellen met uitgebreide argumentatie voor te laten leggen door de wethouders.

De wethouders waren er niet blij mee. Wethouder Cardinaal ontraadde het voorstel en wethouder Litjens riep dat er lopende werkgelegenheidsprojecten zouden moeten worden gestopt. Een bewering die later niet waar bleek. Ook werd er 2 ton bezuinigd op het promotiefonds, tegen de zin van wethouder Kirkels in.

Na een schorsing waarin de suggestie van SP-raadslid Paul Lempens werd overgenomen om als nuance op te nemen de bepaling 'dat eea niet ten koste mag gaan van lopende projecten', werd het nieuwe voorstel door alle partijen gezamenlijk ingediend en gesteund.

SP-fractievoorzitter Beuvens is blij met de steun van alle andere partijen voor dit principiële punt. 'De raad heeft laten zien dat zij de baas is en dat is een hele goede zaak'.

Nieuwsbericht over bezwaren SP