SP wil onderzoek stadhuis op Centrum-Noord

19 april 2010

SP wil onderzoek stadhuis op Centrum-Noord

SP fractievoorzitter Herman Beuvens op het braakliggende terrein bij de Stadsbrug waar, zo denkt de SP, prima het stadhuis gebouwd kan wordenDe SP wil dat er alsnog onderzocht wordt wat de kosten van een nieuw gemeentehuis zouden zijn als dat op kantorenterrein Centrum-Noord bij de Stadsbrug wordt gevestigd. Tijdens de komende raadsvergadering dient de SP een voorstel in om het onderzoek alsnog voor mekaar te krijgen. Volgens SP-fractievoorzitter Herman Beuvens zou het, gelet op de bezuinigingen die Weert de komende jaren door moet voeren, logisch zijn om op zijn minst die optie serieus te onderzoeken.

Beuvens: "De plek die nu gekozen is, de hoek van de Wilhelminasingel en de Driesveldlaan, is veel te duur. De kosten van één enkele parkeerplek bedragen 30.000 euro, als je alle kosten doorberekent. Een parkeerplek op bedrijventerrein Centrum-Noord kost maar 2200 euro. Die kosten heb je er zo uit en daarna kun je er als gemeente aan verdienen. Dat zie ik aan de Wilhelminasingel niet snel gebeuren.”

Volgens Beuvens is het nog niet te laat om een andere plek te kiezen voor de nieuwbouw van het stadhuis, omdat de aanbesteding nog niet heeft plaatsgevonden.
Beuvens: "Natuurlijk, er zullen boetes betaald moeten worden als de plannen nog gewijzigd worden. Maar als je ziet dat je alleen al op de parkeerplaatsen een enorme winst kunt boeken, dan denk ik dat het zeker de moeite waard is om de voor-en nadelen van een andere locatie te bekijken. Als je als gezin jaren spaart voor een nieuwe auto en opeens gaat je inkomen omlaag, dan ga je toch ook kijken of het niet verstandiger is om een goedkopere tweedehands auto te kopen? Dat zou de gemeente ook moeten doen met het stadhuis.”

SP fractievoorzitter Herman Beuvens op het braakliggende terrein bij de Stadsbrug waar, zo denkt de SP, prima het stadhuis gebouwd kan worden.

Een meerderheid van de gemeenteraad besloot in oktober 2009 dat het nieuwe stadhuis aan de Driesveldlaan gebouwd moest worden. De kosten van het project bedragen bijna veertig miljoen euro. Behalve het gemeentehuis wordt er ook een appartementencomplex naast het nieuwe gemeentehuis gebouwd. Om de bouw mogelijk te aken moeten verschillende panden door de gemeente worden opgekocht. De gemeenteraad moet in de eerstvolgende vergadering het krediet daarvoor goedkeuren.

Aangepast bericht, gebaseerd op een artikel uit Dagblad de Limburg van 19 april 2010