SP: Gebiedsontwikkeling Midden Limburg is Weerter subsidie voor Roermond en Maasplassen

1 december 2009

Nu de concrete plannen voor de ‘gebiedsontwikkeling Midden Limburg’ oftewel ‘GOML’ van professor Riet Bakker langzaam aan bekend worden, blijkt waar de SP al bang voor was. Heel Midden Limburg en met name Weert gaat enorm veel geld investeren in Roermond en haar Maasplassen en krijgt er helemaal niks voor terug. De SP vindt dit reden om zo snel mogelijk te kappen met de onzin die de gebiedsontwikkeling blijkt te zijn.

De GOML is een fonds om Midden Limburg op de kaart te zetten. Het wordt voor de helft gefinancierd door de provincie en voor de andere helft door de gemeentes in Midden Limburg. Iedere gemeente betaalt naar gelang het aantal inwoners. Dit jaar ligt er zo’n bedrag van 2,3 miljoen euro dat de gemeentes op moeten hoesten. Weert moet daar 20,6 % van betalen wat neerkomt op 475.000 euro, Roermond betaalt iets meer, 23,3 %, wat neerkomt op 536.000 euro.

SP fractievoorzitter Herman Beuvens. ‘Maar wat er voor Weert in de komende tijd terugkomt is een schamele 45.000 euro om wegen in de IJzeren man te herinrichten. Roermond daarentegen krijgt een adembenemende drie miljoen euro voor allerlei projecten uit het fonds. Kort gezegd Weert krijgt 10% van haar inleg, Roermond ongeveer 600%.’

De SP is altijd heel erg kritisch geweest over de gebiedsontwikkeling. Met een hoop gedoe werd door professor Riet Bakker vorig jaar gesteld dat als Midden Limburg niet meer ging samenwerken en investeren, de regio zal achterblijven in de vaart der volkeren. Hoewel de afspraken van alle kanten rammelen is er al veel geld gepropt in mooie boekjes en mensen die asociaal veel betaald krijgen om plannen te maken. Nu de plannen zo’n beetje rond zijn blijkt dat Weert vooral gaat betalen voor Roermond en de Maasplassen. Precies waar de SP al bang voor was.

‘Weert moet niet langer meedoen aan deze onzin. Ons eigen geld wat we de komende jaren door bezuinigingen hard nodig hebben, moeten we niet weggeven aan Roermond. En al helemaal niet omdat het naar allerlei prestigeprojecten toegaat. Zo snel mogelijk de stekker uit deze hele gebiedsontwikkeling’ aldus Beuvens.

De gemeenten in Midden Limburg

SP: alle bestuurders onder Balkenende-norm, steun van alle fracties