Weert krijgt eigen stemwijzer

6 november 2009

Weert krijgt eigen stemwijzer

Gemeenteraadsverkiezingen 2010Het wordt de voor inwoners van Weert mogelijk om via een stemwijzer te bepalen welke partij het beste bij hen past bij de gemeenteraadsverkiezingen in maart volgend jaar. Daarmee wordt het voorstel dat SP en D66 eerder dit jaar deden werkelijkheid.

In het overleg van de fractievoorzitters van de partijen in de gemeenteraad, het presidium, werd eerder deze week besloten om een onafhankelijke stemwijzer voor de Weerter gemeenteraadsverkiezingen te maken.

Stemwijzers op internet zijn de laatste jaren een veel gebruikt hulpmiddel voor mensen bij het bepalen van hun stem bij verkiezingen. Aan de hand van een twintigtal vragen waar ‘ja’, ‘nee’ of ‘weet niet/geen mening’ op geantwoord kan worden vergelijkt de stemwijzer welke politieke partij het beste aansluit bij de mening van de invuller, en dus op welke partij je het beste kunt stemmen. Tot nu toe hadden de stemwijzers vooral bekendheid bij landelijke verkiezingen, maar nu komt er dus voor de gemeenteraadsverkiezingen een stemwijzer die helemaal is toegespitst op Weert.

Er wordt nog bekeken welke van de twee bekendste stemwijzers, stemwijzer.nl of kieskompas.nl de opdracht krijgt om de stemwijzer voor Weert te maken.

SP pleit voor deelname stemwijzer Weert