SP: alle bestuurders onder de Balkenende-norm, steun van alle fracties

26 november 2009

SP: alle bestuurders onder de Balkenende-norm, steun van alle fracties

Alle fracties in de raad steunen de SP in de stelling dat alle bestuurders die in opdracht van de gemeente werken, onder een maximumbeloning vallen. De aanleiding was de extreem hoge beloning voor managers bij een samenwerkingsverband in de regio.

Met de kreet “Sterke steden en een vitaal platteland” is onder leiding van professor Riek Bakker een plan gemaakt voor de gebiedsontwikkeling Midden Limburg, kortweg de GOML. Door samen een aantal ambitieuze plannen te gaan ontwikkelen en uitvoeren zou de regio Midden Limburg eens goed op de kaart worden gezet. Of de gemeente Weert er op vooruit gaat staat nog te bezien maar een tweetal managers zijn voorlopig binnen.

Er zijn ter voorbereiding namelijk twee 'kwartiermakers' aangesteld, één voor een periode van 6 weken en één voor een periode van 4 maanden. Omgerekend kregen deze twee heren voor hun werkzaamheden een jaarsalaris van respectievelijk € 650.000,- en van € 255.000,-

Hoezo crisis? Hoezo bezuinigen? Balkenende-norm, hoezo? Alle fracties in de Weerter gemeenteraad hebben in een gezamenlijke brief aan het college laten weten dat dit soort beloningen echt niet door de beugel kunnen en dat in het vervolg de Balkenende-norm als grens voor de beloningen geldt.