Ontslagen door afketsen privatisering ziekenhuis Weert zijn belachelijk

31 oktober 2009

Ontslagen door afketsen privatisering ziekenhuis Weert zijn belachelijk

Het St. jans Gasthuis in WeertDe SP is blij dat de (gedeeltelijke) privatisering van het St. Jans Gasthuis in Weert niet doorgaat. De SP vindt dat alle zorg in handen van de overheid en dus de mensen moet blijven. Maar het ziekenhuis zegt dat ze vanwege het niet doorgaan van de privatisering mensen moet ontslaan. De SP vindt dat belachelijk en wil dat de landelijke overheid beter ingrijpt om de ziekenzorg te waarborgen.

Eind deze week werd duidelijk dat gesprekken tussen het St. Jans Gasthuis en ‘zorgondernemer’ Loek Winter over een gedeeltelijke privatisering van het St. Jans Gasthuis in Weert zijn mislukt. Winter wilde geld investeren in het ziekenhuis in ruil om directeur te worden en dus mee te kunnen beslissen over het beleid van het St. Jans Gasthuis. Bovendien wilde hij het ziekenhuis voor zo’n 30% kopen. Deze privatisering zou leiden tot minder controle door de overheid over de zorg in het ziekenhuis en meer controle door bedrijven, zoals het bedrijf van Loek Winter, die geld willen verdienen aan de ziektezorg.

De SP is van mening dat de zorg van de mensen is, en niet van bedrijven. Privatisering in de zorg is een foute gedachte.

De SP is daarom blij met het niet doorgaan van de privatisering van het ziekenhuis. Maar meteen wordt er door de beoogde nieuwe directeur een welkomstboodschap gegeven die duidelijk laat zien uit wat voor hout de man gesneden is. Er gaan namelijk meteen veertig ontslagen vallen in het ziekenhuis.

SP afdelingsvoorzitter Jeroen Goubet: ‘De nieuwe directeur van het ziekenhuis beloofd weinig goeds. Hij is eerder directeur van Roto Smeets in Weert geweest waar hij tientallen ontslagen erdoor gedrukt heeft. Zogenaamd om het bedrijf weer ‘gezond’ te maken. Resultaat is dat er nu nog steeds mensen door Smeets ontslagen gaan worden. Een kille bestuurder dus die alleen maar denkt aan efficiëntie en winst, zo blijkt wel uit het artikel in Dagblad de Limburger waar hij zijn ideeën voor het ziekenhuis uitlegt. Hij heeft duidelijk niks op met, laat staan verstand van de zorg en wil het ziekenhuis winst gaan laten maken ten koste van waar het eigenlijk voor bedoeld is: zorgen voor zieke mensen.’

Helaas heeft de politiek weinig invloed op de (lokale) gezondheidszorg. ‘De overheid in den Haag heeft het allemaal al zo ver geprivatiseerd dat je er hier in de gemeente eigenlijk niks meer over te zeggen hebt. Toch heeft de SP zich altijd bemoeit met het ziekenhuis. Mede door ons ging een fusie met het ziekenhuis in Roermond, die zou leiden tot verschraling van de zorg in Weert, niet door. We waren ook geen voorstander van de privatiseringsplannen van het St. Jans Gasthuis die daarop volgden, en hebben dat ook duidelijk gemaakt tijdens een gesprek met Loek Winter die het ziekenhuis in Weert wilde kopen. Ook dat is nu afgeketst,’ aldus Jeroen Goubet

De SP vindt dat uit alle pogingen die het ziekenhuis onderneemt om te overleven wel duidelijk blijkt dat kleine ziekenhuizen in Nederland het moeilijk hebben en te weinig ondersteund worden. ‘Alles is gericht op schaalvergroting, meer, groter en massaal lijkt het doel. Dat is niet wat de mensen willen. Natuurlijk snapt iedereen dat in een klein dorpje een ziekenhuis niet haalbaar is, maar voor een stad als Weert met zo’n 40.000 inwoners is het gewoon normaal dat er een ziekenhuis moet zijn. Je moet er toch niet aan denken dat een ziekenhuis uit Weert verdwijnt. De overheid moet daarvoor garant staan’.

De SP gaat de komende tijd zowel in Weert als in Den Haag onverminderd door met de voor strijd voor een fatsoenlijke ziekenzorg, en het voorkomen van ontslagen in de zorg die toch al lange tijd geplaagd wordt door tekorten.

Het ziekenhuis nam eerder zelf het initiatief om de SP te informeren over de gedeeltelijke privatisering: Ziekenhuis informeert SP over toekomstplannen
De SP was in 2006 en 2007 fel gekant tegen de fusie van de ziekenhuizen in Weert en Roermond: Dossier fusie ziekenhuizen