Ziekenhuis informeert SP over toekomstplannen

26 mei 2008

Ziekenhuis informeert SP over toekomstplannen

Het St. jans Gasthuis in WeertHet Weerter ziekenhuis gaf vandaag tijdens een bezoek van enkele SP-ers informatie over haar toekomstplannen. Het ziekenhuis wil zo’n dertig procent van zichzelf verkopen in de vorm van aandelen. Hiermee komt een belangrijke publieke instelling voor een deel in de handen van particuliere investeerders. De SP vindt dat geen goede en zelfs gevaarlijke ontwikkeling.

Ziekenhuisdirecteur Henri Janssen en hoofd van de medische staf, de heer Hollanders gaven uitleg van de plannen aan SP Kamerlid Henk van Gerven, SP Statenlid Linda Haex en afdelingvoorzitter Jeroen Goubet. Ook de beoogde investeerder, de heer Loek Winters, was aanwezig tijdens het gesprek.

Duidelijk is dat het ziekenhuis en de SP hetzelfde doel hebben: een basisziekenhuis in Weert behouden. Over de manier waarop verschillen de twee echter van mening.

De SP begrijpt dat het ziekenhuis maatregelen moet nemen om voort te kunnen blijven bestaan. Maar dat is de schuld van slecht landelijk beleid, en daarom moet dáár iets aan veranderen. Want meer ziekenhuizen in Nederland hebben het moeilijk, het gevolg van de foute marktwerking in de zorg. Helaas wil het Weerter ziekenhuis problemen oplossen door nóg meer marktwerking in te voeren. Tijdens de bijeenkomst heeft de SP duidelijk gemaakt dat ze het niet eens is met marktwerking in de zorg, en al helemaal niet met het in de uitverkoop zetten van het ziekenhuis. Door een deel van zichzelf te verkopen, gaat ook een deel van de zeggenschap naar de investeerders.

Met het geld wil het ziekenhuis haar concurrentiepositie ten opzichte van andere ziekenhuizen in de buurt versterken. Zo zal er waarschijnlijk verbouwd gaan worden.

SP stelt kamervragen over aandelenverkoop St. Jans Gasthuis