SP en D66: trek stekker uit nieuwe stadhuis. PvdA twijfelt zwaar.

12 juli 2009

SP en D66: trek stekker uit nieuwe stadhuis. PvdA twijfelt zwaar.

In de laatste raadsvergadering voor de zomerstop deden de SP en D66 het voorstel om nu eindelijk maar eens te stoppen met het compleet uit de klauwen lopende plan voor een nieuw stadhuis aan de Wilhelminasingel. Keer op keer is de wethouder zijn beloftes niet nagekomen. Keer op keer zouden overeenkomsten tussen de gemeente, bouwer en grondeigenaar, na vele malen uitstel, eind mei toch echt rond zijn, inmiddels is het alweer juli en de zomerstop is begonnen.

Dat betekend dat er pas weer in september verder gegaan wordt. Alweer vier maanden over tijd. Het voorlopig laatste stukje geklungel in dit uit de hand gelopen plan.

‘De SP ziet dit plan al heel lang niet meer zitten. Het wordt alsmaar duurder, duurt alsmaar langer, overeenkomsten worden niet getekend, afspraken worden niet nagekomen. We hebben het ècht helemaal gehad, de stekker eruit’, zo verwoordde Herman Beuvens het namens de SP en D66. En diende daarom een voorstel in om precies dat te doen.

Vooral het CDA deed nogal lacherig over het voorstel van de SP en D66. Schandalig als je bedenkt om hoeveel miljoenen euro’s belastinggeld het hier gaat. Het nieuwe stadhuis is in Weert een lachertje geworden. Een voorbeeld van hoe de gemeente niet om moet gaan met geld van de mensen.

Verantwoordelijk wethouder Sijben wapperde met papieren tijdens zijn antwoord. Het bleken ondertekende overeenkomsten te zijn om het stadhuis te bouwen. ‘Daar koop ik natuurlijk helemaal niks voor’, aldus Beuvens. ‘Het gaat erom dat het alweer te laat is, we weten nog totaal niet wat er in die papieren staat, en voordat we erover kunnen praten is het september.’

‘Het is dat de overeenkomst er waarschijnlijk is, maar op die haar na hadden we vanavond het voorstel van SP en D66 gesteund’ zo reageerde PvdA raadslid Hans Marechal. Overduidelijk grote onenigheid binnen de coalitie omdat de PvdA ook de stekker eruit wil trekken terwijl CDA en VVD zeggen, modder maar vooral door.

Duidelijk was dat het voorstel van SP en D66 weggestemd zou worden tijdens de vergadering, geen meerderheid zou krijgen. In overleg besloten de twee partijen om het voorstel daarom nog even te bewaren tot september. ‘Maar laat dit een hele duidelijke en allerlaatste waarschuwing zijn’ zo besloot D66 raadslid Marie Michèle Stokbroeks.