Busvervoer in Weert verbeterd door voorstellen SP, maar zorgen zijn er nog steeds

18 juli 2009

het busstation van Weert aan de St. MaartenslaanEen paar maanden geleden presenteerde de SP een rapport met daarin verbeteringen voor het busvervoer in Weert. Sommige verbeterpunten werden één op één overgenomen door de gemeente, zoals de verplaatsing van enkele bushaltes. En sinds kort is alle informatie over busvervoer in Weert ook gemakkelijk bereikbaar via de website van de gemeente.

De SP is blij dat voorstellen meteen door de gemeente uitgevoerd worden. Meedenken en oplossingen aandragen heeft ècht zin. De gemeente gaf een uitgebreid antwoord op het rapport waarin ze aangaf dat verbetervoorstellen toegepast gaan worden, en waarom dat voor andere voorstellen niet geldt.

Teleurstellend was de reactie van vervoerder Veolia, aan wie het rapport ook overhandigd is. Die sloot zich grotendeels aan bij de antwoorden van de gemeente en nam weinig initiatief om ook zelf aan de slag te gaan met de voorstellen. Een mager briefje was het antwoord van de vervoerder.

De SP blijft zich inzetten voor goed openbaar vervoer in Weert. De SP vindt dat voorstellen die afgewezen zijn vaak toch haalbaar kunnen zijn. Bovendien ontstaan er nieuwe zorgen nu blijkt dat Veolia gaat bezuinigen. Zo zal lijn 3 van de Stadsbusdienst in Weert, de lijn tussen het station, de IJzeren Man, Altweert en Keent verdwijnen. De SP denkt dat lijn 3 in zijn huidige vorm inderdaad niet goed functioneert, maar met een paar routewijzigingen behouden moet blijven.

SP: De bus kan beter!