Een scheidsrechter is pas een prima leidsman als hij onzichtbaar is

26 mei 2009

Een scheidsrechter is pas een prima leidsman als hij onzichtbaar is

Jan TakAl weken wordt er in Weert gepraat over de compleet uit de hand gelopen Laatste Schooldag (LSD) begin mei. Na de eerste, terechte, verontwaardigde reacties leek het wel alsof iedereen elkaar de zwarte piet toe probeerde te schuiven wat betreft de oorzaak en de verantwoordelijkheid voor de ongeregeldheden. ‘Ik heb daar meer moeite mee dan met het feit op zich’, aldus SP raadslid Jan Tak maandag tijdens de commissievergadering Algemene Zaken.

‘We weten best zelf wat er fout is gegaan dat hoeven we elkaar niet met zout in te wrijven. Zo lang er mensen zijn zullen er fouten gemaakt worden op allerlei gebied. Het getuigt van grootheid om die fouten toe te geven, er van te leren en daarna de handen ineen te slaan om het beter te doen,’ zo riep Jan Tak op. Naast dat ouders uiteraard de verantwoordelijkheid hebben voor hun kinderen en de politie de verantwoordelijkheid heeft om de openbare orde te handhaven, hield Tak ook zichzelf en eigenlijk iedereen een spiegel voor.

‘Goed feesten is een kunst en aan ons om de jeugd dat te leren en dat begint met aanwezig zijn. Ik ben louter toevallig op 8 mei even op de Molenakker geweest, wat mij het meeste opviel is dat wij, ouderen er ontbraken,’ aldus Tak.

‘We hebben de mond vol van integreren en doen er veel moeite voor. Integratiebeleid voor buitenlanders, geestelijk gehandicapten die we uit inrichtingen halen om ze te plaatsen in gezinsvervangende tehuizen, thuiszorg om de ouderen zolang mogelijk in de samenleving mee laten spelen door ze thuiszorg te geven enzovoorts. Maar onze toekomst onze jeugd laten we alleen aanmodderen. Niets te integreren op een belangrijke dag van de jeugd in hun overgang naar een volgend stadium van hun leven.’ zo besloot Tak zijn analyse.

Vervolgens riep de SP op om het feest de volgende jaren daarom vooral positief te blijven benaderen. ‘Weert heeft een prima naam op het gebied van het organiseren van evenementen: Vastelaovundj, de Weerter Kermis, het Bambi treffen, Bospop en ga zo maar door. Laat ons aan dit rijtje toevoegen De Laatste Schooldag ! Natuurlijk blijft de burgemeester verantwoordelijk voor de handhaving van al dit gebeuren maar een scheidsrechter is pas een prima leidsman als een wedstrijd volgens de regels gespeeld wordt terwijl de scheidsrechter onzichtbaar aanwezig is,’zo besloot Jan Tak namens de SP, en hij riep op de gemeenteraad in de volgende jaren actiever bij de voorbereidingen van het feest te betrekken.