Duizenden handtekeningen tegen verkoop Essent

17 april 2009

Duizenden handtekeningen tegen verkoop Essent

De SP voert actie tegen de verkoop van EssentVandaag, tijdens de Statenvergadering, zal de SP ruim 7000 handtekeningen aanbieden aan gedeputeerde Hessels. De handtekeningen zijn afkomstig van Limburgers die het niet eens zijn met de voorgenomen verkoop van energiebedrijf Essent. Voor aanvang van de Statenvergadering zullen tientallen SP'ers demonstreren tegen de plannen om Essent te verkopen.

De afgelopen weken hebben honderden SP'ers in heel Limburg handtekeningen opgehaald tegen de verkoop van Essent. “We hebben gemerkt dat een groot deel van de Limburgse bevolking tegen de verkoop van Essent is.” Aldus Thijs Coppus, voorzitter van de Limburgse Statenfractie van de SP. “Komende vrijdag is het er op of er onder voor Limburg. De berichten uit Noord-Brabant, waar de verkoop onzeker is geworden, zijn hoopvol. Hopelijk leidt dit samen met het verzet van de Limburgse bevolking tot bezinning bij CDA en PvdA en Gedeputeerde Staten.”

In de provincie Noord Brabant is er een meerderheid tegen de verkoop van Essent ontstaan.
De deur voor deze meerderheid werd opengezet doordat coalitiepartij VVD zich vorige week tegen de verkoop schaarde. Eergisteren gaf de eenmansfractie van de Partij voor de Dieren aan tegen de verkoop te zijn, wat voor de doorslag zorgt.

Wanneer Brabant tegenstemt is het een stuk onwaarschijnlijker dat de verkoop van Essent doorgaat. RWE, het Duitse energiebedrijf dat Essent koopt wil minstens 80 procent van de aandelen hebben om de koop door te laten gaan. Noord Brabant heeft een belang van 30,8 procent in Essent. Gemeenten als Zwolle, Heerlen en Oss verkopen hun aandelen ook niet, waardoor dat percentage nog enigszins groeit. Ook de race in de provincie Overijssel (18 procent van de aandelen) is nog niet gelopen. Limburg bezit 16 procent van de aandelen.

In Weert steunden onlangs alle partijen de verkoop van Essent, behalve de SP en D66.

SP voert druk op tegen verkoop aandelen Essent
Verkoop Essent, niks meer aan te doen? Weerter raad heeft het mis