SP: besluit Verheggen om op te stappen verstandig

16 maart 2009

SP: besluit Verheggen om op te stappen verstandig

De SP respecteert het besluit van raadslid René Verheggen om zijn zetel op te geven. Verheggen was in opspraak geraakt door belangenverstrengeling tussen zijn betaald adviseurschap voor een projectontwikkelaar die een groot winkelcentrum in Weert wilde bouwen en zijn raadslidmaatschap.

Vorige week zei de Weerter gemeenteraad in grote meerderheid, waaronder de SP, het vertrouwen in Verheggen op naar aanleiding van een rapport dat het onafhankelijke Bureau Integriteit Nederlandse Gemeenten (BING) over deze kwestie had opgesteld. Dat gebeurde tijdens een extra raadsvergadering. Verheggen had de raad om een oordeel gevraagd of hij nog vertrouwen genoot. Verheggen zij zich daarna nog over zijn positie te willen beraden.

Verheggen heeft nu dus aangegeven zijn zetel ter beschikking te stellen. Hierdoor worden vervelende maatregelen van de raad tijdens de raadsvergadering van overmorgen, zoals het ontnemen van het vice-voorzitterschap van de raad, en het voorzitterschap van de commissie Algemene Zaken voorkomen. De SP vindt dat Verheggen een verstandig besluit heeft genomen.

Verklaring SP inzake integriteit raadslid Verheggen