Mogelijk toch behoud gymzaal Fatima

2 februari 2009

Mogelijk toch behoud gymzaal Fatima

Gymzaal 'Molenveld' achter de kerk en de school in FatimaIn de commissie welzijn afgelopen dinsdag werd er gesproken over het aanpassen van het plan ‘Ruimte voor onderwijs en sport, beleidsvisie 2004 – 2010. In dit plan wordt onder andere beschreven welke sportzalen in Weert nieuw gebouwd zullen worden, welke gesloten zullen worden, en welke er verbouwd zullen worden, en waarom. Er staat ook in dat de gymzaal in de wijk Fatima in 2012 gesloten zal worden. Dat ziet de SP niet zitten.

Het plan ‘Ruimte voor onderwijs en sport’ is al in 2004 vastgesteld en in 2007 bijgewerkt. Dat is echter nu, in 2009, nog een keer nodig. Er is namelijk bij enkele nieuwbouwprojecten wat vertraging ontstaan en in de tussentijd zijn de wensen van enkele gebruikers van de diverse sportzalen in Weert veranderd. In een nieuw voostel is er daarom wat geschoven met de data waarop nieuwe sportzalen klaar zullen zijn, data waarop verouderde sportzalen gesloten zullen worden, en data wanneer bestaande sportzalen verbouwd of opgeknapt zullen worden.

In het voorstel staat bij te sluiten sportzalen onder andere de gymzaal in de wijk Fatima in 2012 na oplevering van een nieuwe gymzaal in de wijk Leuken. De SP is het daar niet mee eens.

Fatima is van oudsher slecht bedeelt met (sport)verenigingen mede doordat de middelen schaars aanwezig zijn. In de kleine wijk dicht bij het centrum is er bijvoorbeeld geen ruimte voor sportvelden, een ruime (sport)hal enzovoorts.
Verenigingen in wijken zijn het cement tussen mensen van die wijk. Sportverenigingen dus ook. Het beetje sport wat er nu nog op Fatima is, volleybal, gymnastiek, wordt de nek omgedraaid door het gymzaaltje te sluiten. De mensen zouden naar Leuken moeten, maar die wijk ligt aan de andere kant van de stad. In deze wijk met veel oudere mensen is dat de doodsteek, zo vindt de SP. Voorzieningen horen in de wijk.

Gymzaal 'Molenveld' achter de kerk en de school in Fatima

‘Je kunt wel zeggen, er maken maar weinig mensen gebruik van. Dat is de zaak omdraaien. Je zou net moeten stimuleren dat er meer mensen gebruik van gaan maken in plaats van sluiten.’ zo verwoordde Jan Tak zijn alternatief tijdens de commissievergadering.

Verantwoordelijk wethouder Sijben luisterde naar de argumenten van de SP en gaf aan dat hij de zaak opnieuw zou bekijken. Voordat er uiteindelijk in de raadsvergadering een beslissing over het voorstel wordt genomen zal hij het aangepaste plan presenteren.

Jan Tak schreef eerder al een column over de sluiting van de gymzaal in Fatima: Sportliefhebbers van Fatima opgelet