SP werkgroep Leudal wordt 'afdeling in oprichting'

13 oktober 2008

SP werkgroep Leudal wordt 'afdeling in oprichting'

De SP werkgroep in de gemeente Leudal heeft van het landelijke SP-partijbestuur het groene licht gekregen om een stap verder te zetten in de oprichting van een SP-afdeling. De werkgroep heeft namelijk de status 'afdeling in oprichting' gekregen wat inhoud dat de ledenwerkgroep het komende halfjaar moet laten zien dat ze als afdeling kan functioneren.

Een SP afdeling oprichten gaat namelijk niet over één nacht ijs. Om ervoor te zorgen dat een nieuwe afdeling voldoende bestaansrecht en kwaliteit heeft moet er aan een aantal eisen worden voldaan. Zo moet de beoogde afdeling uit ten minstens vijftig SP-leden bestaan, een stabiel bestuur van tenminste vijf mensen hebben en het belangrijkste, actief acties ontplooien en op straat en in de buurten zijn. Wanneer een ledenwerkgroep denkt aan deze eisen te voldoen kan ze de status van 'afdeling in oprichting' aanvragen. Na uitvoerig contact en enkele bezoeken aan de werkgroep is het vervolgens aan het landelijke partijbestuur van de SP en de moederafdeling, in het geval van Leudal Roermond, om daarvoor het groene licht te geven.

Tijdens een gesprek eind augustus van dit jaar bleek dat de SP werkgroep Leudal ruim aan alle gestelde eisen voldoet, en dat al geruime tijd. Bovenal is er een grote motivatie om zelf een afdeling te worden.

Beoogd afdelingsvoorzitter Baldwin Grabert: 'We merken in de straten dat mensen erg positief tegenover ons staan. Er is hier in Leudal behoefte aan de SP omdat het zooitje in de gemeenteraad veel te veel laat liggen en niet naar de mensen luistert. Die steun geeft ons de motivatie om voor een eigen afdeling te gaan.'

De SP Leudal is op vele fronten actief. Het belangrijkste speerpunt van de afgelopen tijd is de strijd tegen het 'opwaarderen' van de N280, de provinciale weg tussen Weert en Roermond, die dwars door de gemeente Leudal loopt. Provincie en gemeenten willen de provinciale weg ombouwen tot snelweg om ruimte te geven aan het vele sluipverkeer dat van de weg gebruik maakt.

Nu de status van 'afdeling in oprichting' bereikt is moet de werkgroep in het komende half jaar laten zien dat ze op eigen benen kan staan. Vervolgens beslist het partijbestuur ergens in maart of april volgend jaar of dat goed gelukt is, en de SP Leudal een afdeling mag worden. Dit besluit moet vervolgens bekrachtigd worden door de partijraad, de driemaandelijkse bijeenkomst van alle SP-afdelingsvoorzitters en het partijbestuur.

De SP in Weert is blij met de nieuwste (bijna) SP afdeling in Midden Limburg. SP Weert voorzitter Jeroen Goubet: 'Het doel van de SP is om in zoveel mogelijk gemeenten actief te zijn en een eigen SP afdeling te hebben. Zo krijgen we de meeste slagkracht en kunnen we lokale problemen lokaal aanpakken. Maar als er zaken zijn die ook buurafdelingen aangaan, zoals bijvoorbeeld de N280. Het werkt gemakkelijker samen als er in je buurgemeenten ook echt zelfstandige afdelingen zijn. Ik weet dat die samenwerking goed gaat lukken, zeker met zo'n leuke groep SP'ers als in Leudal. Er zullen dan ook regelmatig telefoontjes en bezoeken over en weer gepleegd worden om Weert, Leudal, en heel Midden Limburg leuker en beter te maken.'

In 2006 werd de SP werkgroep Nederweert een 'afdeling in oprichting', en in 2007 een zelfstandige afdeling