Leden bespreken nota over internationaal beleid SP

2 oktober 2008

Leden bespreken nota over internationaal beleid SP

Gisteren bespraken SP’ers uit de afdelingen Weert en Nederweert een nieuwe nota over het internationaal beleid van de SP. Deze nota, ‘Brandhaard Aarde’ genaamd, is een analyse van de internationale machts- en rechtsverhoudingen. En omdat daar nogal wat mis mee is heeft de SP ook voorstellen over hoe het beter kan. Dat is een taai en ingewikkeld onderwerp, maar toch hadden de SP’ers goed nagedacht over hoe de nota verder te verbeteren is

De SP is kritisch over hoe het er in de wereld aan toe gaat. De rol van de NAVO, de rol van de Verenigde Staten. De Verenigde Naties die steeds machtelozer worden. Het internationale kapitalisme en hoe dat ervoor zorgt dat de armoede in de wereld nog steeds niet écht aangepakt wordt. Maar ook over onderwerpen als het (kapitalistische) beleid van de Europese Unie, defensie, globalisering, terrorisme, enzovoorts, bevat het stuk de voorstellen en de analyses van de SP.

De SP werd in het verleden wel eens verweten geen oog te hebben voor dit soort zaken. Maar die kritiek kwam vooral van mensen en partijen die het eens zijn met hoe het in mekaar steekt in de wereld, of dat in ieder geval niet écht willen veranderen. Voor de SP is het duidelijk dat het anders moet. En dat vinden veel mensen, binnen of buiten Nederland, binnen en buiten de SP ook. Een andere wereld willen betekent niet dat je er geen oog voor hebt. Eeen andere wereld willen betekend juist dat je er goed over nagedacht hebt, ziet wat er mis gaat, en voorstelt hoe je het kunt veranderen.

De SP heeft altijd als een duidelijke visie gehad op de internationale machtsverhoudingen en rechtsverhoudingen, en heeft altijd geprobeerd een bijdrage te leveren om die te veranderen, te verbeteren. Voor zover dat als politieke partij in het kleine Nederland mogelijk is.

De voorstellen die in ‘brandhaard Aarde’ staan werden gisteravond door enkele SP’ers uit Weert en Nederweert besproken. Naast positief commentaar, wijzigingen en aanvullingen, was er ook kritiek op het stuk. ‘Onsamenhangend en hier en daar onduidelijk door wollig taalgebruik’ was bijvoorbeeld een opmerking. Maar het is dan ook niet niks om heel duidelijk en beknopt een visie op te schrijven over zo’n ingewikkeld onderwerp.

Waarom zo ‘moeilijk’ doen voor een stuk waarin de SP haar internationaal beleid uiteen zet? Omdat ook over ingewikkelde onderwerpen als dit, de leden het binnen de SP voor het zeggen hebben. ‘Brandhaard aarde wordt in alle lokale SP afdelingen door de leden besproken. Zo ook in Weert. Tijdens regioconferenties in het hele land zullen gekozen vertegenwoordigers van de afdelingen vervolgens de meningen van al die leden overbrengen aan de opstellers van de nota. De Limburgse regioconferentie vind later deze maand in Roermond plaats.

Uiteindelijk wordt de definitieve nota aangenomen (of verworpen) tijdens de eerstvolgende partijraad van de SP.