Buurten in de buurt, Boshoven: 'De gemeente moet niet zo moeilijk doen'

3 juni 2008

Buurten in de buurt, Boshoven: 'De gemeente moet niet zo moeilijk doen'

Maandagavond was de SP in Boshoven in drie buurtjes waar nog nooit SP’ers persoonlijk hadden aangebeld om een praatje te maken. Naast het uitdelen van de landelijke ZO-krant werd er een praatje gemaakt met de mensen. Zo werd de Boshovenaren om suggesties gevraagd ‘Wat zou u doen met 2,3 miljoen?

Buurten in de buurtDe gemeente Weert heeft 2,3 miljoen euro ‘over’ uit 2007. In plaats van deze te besteden aan zaken waar inwoners iets aan hebben, wil ze bijna dit hele bedrag uitgeven aan 'structuurversterkende maatregelen'. Gebakken lucht dus.

Structuurvisies, grootse toekomstplannen, partijpolitiek gekrakeel, snelkookpannen, coalitie, oppositie, conservatief, progressief, het gaat allemaal aan de gewone mensen voorbij.

Over de besteding van de 2,3 miljoen hadden de Boshovenaren dan ook een heel verschillende mening als de mening van de gemeente. ‘De gemeente moet niet zo moeilijk doen. Niet steeds opnieuw plannen maken, maar investeren en doen wat nodig is. Niet Weert op de kaart zetten, maar kleine zaken die belangrijk zijn aanpakken; het speeltuintje wat aan vervanging toe is, de overvolle glas- en plastic inzamelbakken bij het winkelcentrum uitbreiden, parkeerprobleem binnenstad oplossen.’ En ‘investeer in de jeugd, in opleidingen,’ zo lieten twee bewoners weten.

Ook werd er gepleit voor het extra ondersteunen van sportverenigingen die het moeilijk hebben maar erg belangrijk zijn voor de Weerter samenleving. Een andere bewoner is de verloedering van de Stationsstraat een doorn in het oog, ’pak eens door’.

En: ‘als ik een meevaller heb betaal ik een deel van mijn schulden af, dat scheelt weer rente die ik moet betalen in de toekomst’.

Overigens waren er enkele positieve reacties op het frunshoppingcentrum. Ook de ergernis over het niet mogen uitbreiden van winkels in de binnenstad naar de eerste verdieping werd een paar keer gehoord.

De SP gaat deze zomer elke maandag buurten in de buurten. Het zijn de kleine problemen in de straat en in de buurt die vaak het meest vervelend zijn voor de mensen. En voor kleine problemen bestaan vaak hele simpele oplossingen. Dat is wat telt voor de SP.

Wat zou u doen met 2.3 miljoen?
SP verspreidt lokale en landelijke krant over de zorg
De jaarkrant 2008 van de SP over de zorg (in PDF formaat)
Lees de ZO-krant op www.sp.nl