SP: geen plannen N280 ondertekenen vóór overleg

7 april 2008

SP: geen plannen N280 ondertekenen vóór overleg

Géén weg langs de MoeselpeelDe provincie Limburg onderzoekt momenteel of en hoe de N280, de provinciale weg tussen Weert en Roermond, aangepast moet worden. Er bestaan plannen om de weg uit te voeren als doorgaande (auto)weg met ongelijkvloerse kruisingen die op flink wat verzet stuiten in de betrokken gemeenten.

De SP ziet deze plannen niet zitten omdat er goedkopere en minder ingrijpende alternatieven zijn. Zo denkt de SP dat door de aanpak van enkele knelpunten in de weg al veel problemen op kan lossen. Bovendien is het zaak dat er op korte termijn iets aan de knelpunten in de N280 gebeurt, en niet pas over minstens tien jaar, wanneer de nieuwe weg aangelegd kan worden.

In Weert zijn er zelfs plannen om de N280, binnen de gemeentegrenzen Roermondseweg genaamd, vanaf de spoorwegovergang tot aan de Ringbaan van Weert te verleggen naar de zuidkant van de spoorlijn. De SP, verschillende andere politieke partijen, natuur- en milieuclubs, buurtbewoners en ondernemers langs de Roermondseweg zien deze plannen niet zitten, en willen de bestaande weg aanpakken. Onder druk van deze kritiek stelt het college inmiddels niet meer voor het verleggen van de N280 naar de zuidzijde van het spoor haar 'voorkeursvariant' in de richting van de provinciete noemen.

De provincie voert op dit moment een onderzoek uit waarin tal van aan te leggen varianten en oplossingen voor de N280 onderzocht worden. Dit moet uiteindelijk leiden tot het tekenen van overeenkomsten tussen de provincie en de betrokken gemeenten om echte plannen te ontwikkelen.

De SP wil dat voordat overeenkomsten eerst besproken worden in de gemeenteraden en in de Provinciale Staten alvorens dat ze ondertekend worden.