Raad steunt burgerinitiatief niet

13 maart 2008

Raad steunt burgerinitiatief niet

Tijdens de raadsvergadering van woensdag gisteren bleek dat er weinig steun is voor het burgerinitiatief van ROOD Weert. Met het burgerinitiatief wilde ROOD een verbod op circussen met wilde dieren in Weert bereiken.

Jeroen Goubet van ROOD lichtte tijdens de vergadering dit eerste Weerter burgerinitiatief nader toe. Na deze toelichting konden de partijen in de gemeenteraad op het voorstel reageren.

Luister naar de inspraak van Jeroen Goubet

Werkt het geluidsfragement niet? Luister dan hier

Momenteel vindt er in opdracht van minister Verburg een onderzoek plaats naar het welzijn van circusdieren door het de minister van Landbouw Natuur en Vissierij. De partijen PvdA, Weert Lokaal en Kernpunt in de Weerter gemeenteraad willen eventueel landelijk beleid naar aanleiding van dit onderzoek afwachten.

CDA, PvdA, Weert Lokaal, VVD, D66 en Kernpunt gaven vervolgens aan het initiatief niet te zullen steunen. De SP wil niet op landelijk beleid wachten en stemde vóór. Wel vonden veel partijen het feit dat er een burgerinitiatief werd ingediend erg sympathiek.

Luister naar de reacties van de partijen in de raad

Werkt het geluidsfragement niet? Luister dan hier

Jeroen Goubet: ‘Hoewel we het jammer vinden dat er te weinig steun voor ons burgerinitiatief was, hadden we er wel al een beetje rekening mee gehouden. Daarom is het vooral jammer voor de honderd Weertenaren die het initiatief ondertekend hebben. Blijkbaar is de Weerter politiek nog niet toe aan dit onderwerp.’

Ondanks dat vooraf duidelijk was dat een raadsmeerderheid het burgerinitiatief niet zou steunen, besloot ROOD het niet in te trekken, of uit te stellen tot na het onderzoek van de minister.‘Hoewel we die mogelijkheid hebben, zullen we het burgerinitiatief niet intrekken. Zo’n beslissing zou geen recht doen aan de handtekening van de honderd ondertekenaars, zij wilden nu een verbod, en niet wachten op landelijke regelgeving’ aldus Goubet.

ROOD hoopt dat er op korte termijn een landelijk verbod op circussen met wilde dieren komt. Mocht dit niet het geval zijn, dan zal ROOD bekijken of het mogelijk is om alsnog tot een gemeentelijk verbod te komen.

'Wilde dieren de tent uit'

Weinig steun voor burgerinitiatief ROOD
ROOD dient eerste Weerter burgerinitiatief in