ROOD dient eerste Weerter burgerinitiatief in

8 februari 2008

ROOD dient eerste Weerter burgerinitiatief in

Burgerinitiatief ROODROOD heeft het eerste burgerinitiatief ingediend in Weert. Ze vragen het gemeentebestuur om geen circussen met wilde dieren meer toe te laten in Weert, en dienen daarvoor een uitgewerkt voorstel in. Volgens de jonge SP’ers horen tijgers, olifanten en leeuwen niet in een ring kunstjes te doen en dan opgesloten te worden in vrachtwagens om weer naar de volgende act te gaan.

Voor dit burgerinitiatief waren er minimaal honderd handtekeningen ter ondersteuning nodig. ROOD Weert: "Steeds meer mensen zijn van mening dat we anders om dienen te gaan met dieren. Wilde dieren laten optreden in een circus is niet meer van deze tijd." In steeds meer gemeentes worden deze circussen ook niet meer toegelaten.

Het initiatiefvoorstel bevat een uitgewerkt voorstel om de Algemene Plaatselijke Verordening (de APV) aan te passen zodat aan circussen die gebruik maken van wilde dieren geen evenementenvergunning meer wordt verleend.

Landelijk is er de laatste tijd het een en ander te doen rond een verbod op circussen met wilde dieren. De SP-fractie in de Tweede Kamer stemt namelijk (nog) niet in met een verbod, omdat ze eerst een onderzoeksrapport af wil wachten. Maar ROOD, de jongerenorganisatie van de SP kan en mag een eigen standpunt innemen. Het voorlopig uitblijven van een landelijk verbod heeft geen invloed op het burgerinitiatief, want intussen zijn gemeentes vrij om hun eigen regelgeving op te stellen. Gemeentes zoals Amsterdam, Winschoten en Veendam kennen dan ook al een verbod op circussen met wilde dieren.

wilde dieren de tent uit

Een burgerinitiatief biedt iedereen de mogelijkheid om een onderwerp of voorstel in te brengen in de gemeenteraad. De raad is vervolgens verplicht hierover te spreken. Het onderwerp of voorstel moet door ten minste honderd mensen ondertekend worden. Iedere inwoner van de gemeente Weert van 16 jaar of ouder mag ondertekenen. Het is voor het eerst dat er in Weert van de mogelijkheid gebruik wordt gemaakt sinds deze vanaf 2004 bestaat.

ROOD startte ruim een jaar terug met het burgerinitiatief. Het verzamelen van de handtekeningen duurde langer dan verwacht. Voor veel mensen bleek het een drempel om naast een handtekening ook een kopie van hun identiteitsbewijs te geven, wat nodig is om hun ondertekening geldig te maken. “Mensen zijn een beetje huiverig om een kopie van hun identiteitskaart, paspoort of rijbewijs af te staan uit angst dat er iets gebeurt met hun persoonsgegevens. We kunnen dat daarom best begrijpen” aldus ROOD.

ROOD wil daarom dat er daarom gekeken wordt of dit gemakkelijker kan. “Alleen het noteren van het sofinummer zou bijvoorbeeld ook kunnen. Dat scheelt een hoop rompslomp waardoor de drempel om een burgerinitiatief in te dienen verlaagd wordt.

Het voorstel van ROOD zal voor het eerst besproken worden in de commissievergadering Algemene Zaken op 25 februari aanstaande. Voordat het onderwerp behandeld wordt mag er door ROOD gebruik worden gemaakt van spreekrecht om het nader toe te lichten. Uiteindelijk wordt er in de raadsvergadering van 12 maart over het voorstel gestemd.

Meer over het burgerinitiatief op de website van ROOD Weert