SP congres: eensgezind en positief

26 november 2007

SP congres: eensgezind en positief

Vier Weerter SP-ers reisden zaterdag af naar het 15e partijcongres in Rotterdam om de leden van de afdeling Weert te vertegenwoordigen. Op het congres in de mooie oude Van Nellefabriek namen een dikke duizend afgevaardigden uit het hele land belangrijke beslissingen over de SP-organisatie. Ondanks de wat zure berichtgeving in de media was de sfeer tijdens het congres eensgezind en positief.

Van Nelle Fabriek
Binnenkomst met muziek
Na wat vertragingen in het openbaar vervoer kwamen de Weerter afgevaardigden toch nog op tijd, rond half tien 's morgens, in Rotterdam aan. Na ontvangst met koffie, gebak en Braziliaanse trommelmuziek begaf iedereen zich naar de prachtig ingerichte congreszaal.

Het eerste programma onderdeel was de verkiezing van de 15 door het congres te benoemen leden van het partijbestuur. Via korte filmpjes kregen de kandidaten nogmaals de gelegenheid zich aan het congres voor te stellen.
Om kwart voor twaalf begon de eerste ronde van sprekers over de amendementen, de wijzigingsvoorstellen voor het congresstuk.

Algemeen secretaris Hans van Heijningen
Algemeen secretaris Hans van Heijningen leidt congres in

Zaal vol afgevaardigden
...en de zaal is vol.

Afdelingsvoorzitter Jeroen Goubet greep de gelegenheid tot spreektijd aan om de afgevaardigden voor te houden hoe goed het eigenlijk met de partij gaat. Ook deed hij een oproep om de woorden op het congres om te zetten in daden, te beginnen door het schrijven van een actieplan voor 2008 door iedere afdeling. Zijn oproep kreeg later bijval van de congrescommissie, al gaf deze wel aan dat politiek niet te plannen is, en zo’n jaarverslag dus niet leidend moet zijn.

Jeroen Goubet tijdens het congres

Tijdens de discussie was er ook alle ruimte voor kritiek. Dat is uiteraard prima, want constructieve kritiek is gratis advies. Maar de media hebben de afgelopen dagen deze kritiek wel flink uitgelicht. De in grote gatalen geuite positieve reacties op het congres werden veel minder belicht, en als ze al werden uitgezonden of opgeschreven dan werd het afgedaan als ja-knik gedrag. Dat vertekend beeld is erg jammer.

Tijdens de middagpauze konden de stemkaarten voor de verkiezing van het partijbestuur in de stembussen gedeponeerd worden, en kon er ook een broodje genuttigd worden. Maar het leukste waren natuurlijk de discussies en gesprekken tussen de congresgangers.

In de middagpauze

Na de lunch weer aan de slag. Achtereenvolgens beantwoordden Hans van Heijningen, Nico Heijmans, Agnes Kant, Vincent Mulder, Marga van Broekhoven de vele vragen en opmerkingen die vanuit de afdelingen deze ochtend het congres hadden bereikt. Belangrijke kern van hun bijdragen was een oproep om de boel niet dicht te timmeren, in een poging problemen en conflicten te voorkomen. Dat lukt toch niet. We kunnen beter proberen om een open organisatie te zijn en te blijven. In dat kader riepen zij ook op om juist de autonomie van de afdelingen te bewaken en in stand te houden. Want dat is de kracht van de SP, de afdelingen.

De ochtendsprekers uit de eerste ronde kregen nu de gelegenheid om zich aan te melden voor de tweede ronde. Terwijl zij dit deden interviewde Agnes Kant op het podium drie vrouwen die zeer actief zijn in de actie tegen de Uitverkoop van de Thuiszorg. De zaal reageerde zeer enthousiast op hun verhalen, en op de Rotterdamse rappers Solo en Barkey die daarna het podium betraden.

Om vijf uur begon de stemming over de bijna driehonderd amendementen die door vooral de afdelingen zijn ingebracht. Die stemming gebeurt bij handopsteken, waarbij vrijwel altijd duidelijk is of een amendement is aangenomen of afgewezen. Een enkele keer was de verhouding zo onduidelijk dat alle stemmen daadwerkelijk moesten worden geteld. Dat gebeurde door een ploegje mensen die speciaal daarvoor klaar stonden; het resultaat was dat het amendement werd aangenomen met een verschil van twintig stemmen.

stemmen
Stemmen

Daarna werd nog een tiental moties in stemming gebracht, en tenslotte nam het congres het hele congresstuk met alle wijzigingen aan.

Moties over respectievelijk kraken, de situatie in Pakistan en de door PvdA-minister Ter Horst bedreigde afdrachtregeling die door een drietal afdelingen zijn ingediend, werden ook vrijwel unaniem aangenomen.

Tenslotte werd de uitslag van de stemming voor de leden van het partijbestuur bekend gemaakt. Ook hield Jan Marijnissen een toespraak.

Toespraak Jan Marijnissen.

Om kwart over zes kwamen in een zinderende finale alle nieuw gekozen bestuursleden het podium op, terwijl Bob Fosko het lied Doe mee, met de SP zong. De zaal deed trouwens uit volle borst mee. Daarna was er nog een borrel en kregen alle aanwezigen een SP-overlevingspakket mee naar huis. Ook de vier Weerter SP-afgevaardigen stapten in Rotterdam Centraal op de trein, waar het trouwens rood zag van de vele SP-ers die ook op weg naar huis gingen.

de zinderende finale

De finale met Bob Fosko en een feestende zaal

Meer over het congres op de landelijke SP site
Toespraak Jan Marijnissen: “Wij zijn idealisten met ideeën.”
De ingreng van afdelingsvoorzitter Jeroen Goubet tijdens het congres.
Democratie bij de SP in de praktijk