Democratie bij de SP in de praktijk

6 november 2007

Democratie bij de SP in de praktijk

Ledenvergadering SP WeertBij de SP beslissen de leden over de koers van de partij - ook al wordt dat in de media wel eens anders gepresenteerd. Op het vijftiende partijcongres, dat op 24 november in de Van Nelle-fabriek te Rotterdam plaatsvindt, nemen de leden belangrijke beslissingen om de fundamenten van de SP te versterken. Een inkijkje in de Weerter voorbereiding op dat congres.

Het 15e congres heeft als thema 'De Fundamenten Versterken'. Het gaat over de uitdagingen waar de SP de komende jaren voor staat. De partij wil haar politieke invloed verder vergroten om een beter Nederland in een betere wereld dichterbij te kunnen brengen. Maar dat lukt alleen als de fundamenten van de politiek van de SP, en de partij zelf verder versterkt worden. Kortom: het congres gaat over de ideeën, aanpak en organisatie van de SP

Hoe gaat zoiets in z'n werk? De partijraad, waarin alle landelijke afdelingsvoorzitters zitting hebben, stelt een congrescommissie aan. Die commissie komt met een congresstuk. Daarin analyseren zij de politieke situatie van dit moment en doen voorstellen om de SP verder te versterken.

Ledenvergadering over congresstuk 'De fundamenten versterken'
De ledenvergadering op 13 september

Vervolgens wordt het congresstuk in alle afdelingen besproken op een ledenvergadering, zo ook in de afdeling Weert waarvoor alle Weerter en Cranendonckse SP-leden werden uitgenodigd. Ook de afdeling Nederweert belegde op 13 september gezamenlijk met de afdeling Weert haar ledenvergadering. De leden geven aan op welke punten het congresstuk volgens hen beter kan.

Regioconferentie
Regioconferentie in Roermond

De ledenvergadering kiest verder afgevaardigden die namens hun naar de regioconferentie en het congres gaan. Iedere SP-afdeling mag één congresganger per vijftig leden afvaardigen. De afdeling Weert mag vijf afgevaardigden sturen. Op de regioconferentie op 6 oktober gingen afgevaardgden uit iedere Limburgse SP-afdeling in discussie met de congrescommissie over de voorstellen. Verder kozen zij de regiovertegenwoordigers, die namens de regio de komende vier jaar in het partijbestuur plaatsnemen. Voor Noord- en Midden Limburg is dat Weertenaar Paul Lempens.

Twee weken geleden heeft de congrescommissie een 'Nota van Wijzigingen' uitgebracht. Naar aanleiding van de ledenvergaderingen en regioconferenties hebben zij hun congresvoorstellen verder aangepast. De afdelingen kunnen vervolgens besluiten over welke punten zij wijzigingsvoorstellen willen indienen, die op het congres in stemming komen. Weert deed dat op een tweede algemene ledenvergadering afgelopen donderdag, 1 november.

Ledenvergadering over congresstuk 'De fundamenten versterken'
Bestuurslid Jos Smeets (staand) en voorzitter Jeroen Goubet tijdens de ledenvergadering

Alle wijzigingsvoorstellen van alle afdelingen komen half november per post bij de afgevaardigden terecht, een dikke 1000 SP-ers uit het hele land. Uiteindelijk worden de voorstellen om de fundamenten van de SP te versterken op 24 november op het congres vastgesteld. Ook wordt op het congres het nieuwe partijbestuur gekozen.

Stemmen
Stemmen op het vorige (14e) congres

Vragen over de democratie binnen de SP? Neem gerust contact op met een van de Weerter bestuursleden

Opinieartikel van SP Tweede Kamerlid Ronald van Raak; Conflict in SP komt juist door democratie