SP wil maatregelen voor parkeerproblemen Fatima

24 september 2007

SP wil maatregelen voor parkeerproblemen Fatima

Sinds enige tijd is er sprake van vergunningparkeren in delen van Fatima om parkeerproblemen in de wijk, ontstaan door het wegvallen van het gratis parkeren aan de Parallelweg, op te lossen. In de praktijk echter blijkt dat vooral de bezoekers van de sportschool en coffeeshop toch heel vaak hun auto in de straten rond de Parallelweg parkeren.

Daarnaast wordt er, op zoek naar een parkeerplaats, veel te hard gereden in deze straten waar een maximum snelheid van 30km/ uur geldt. Ook laat de controle op foutparkeerders zeer te wensen over. Bewoners hebben regelmatig melding gemaakt van foutparkeerders bij de gemeente, echter zonder enig resultaat.

De SP voorspelde al parkeerproblemen door de invoering van betaald parkeren aan de parkeerplaats langs het spoor. De partij wil nu extra maatregelen van de gemeente. Het vergunningparkeren loopt tot 18.00 uur maar de grootste problemen doen zich juist na die tijd voor. Richting gemeente is er door Veilig Verkeer Nederland geadviseerd om de parkeervergunning door te laten lopen tot 22:00 uur en dat 7 dagen per week. Daardoor zal er alleen nog maar bestemmingsverkeer over het woonerf rijden waardoor de overlast in de straten af zal nemen.

De bewoners van de betreffende straten in Fatima worden door de SP per brief op de hoogte gesteld van de maatregelen die de partij heeft gevraagd aan het college.

De SP in een brief aan het college:

Aan het College van B&W van de gemeente Weert
Kopie gemeenteraad

Betreft: Parkeerproblemen in de wijk Fatima

Weert, 20 september 2007,

Geacht college,

Sinds enige tijd is er vergunningparkeren in de Meewisstraat, de Biemansstraat, de Gieterijstraat en omgeving in de wijk Fatima om de parkeerproblemen in de wijk, ontstaan door het wegvallen van het gratis parkeren aan de parallelweg, op te lossen.
In de praktijk echter blijkt dat vooral de bezoekers van de sportschool en coffeeshop toch heel vaak hun auto in bovengenoemde straten parkeren.

Daarnaast wordt er, op zoek naar een parkeerplaats, veel te hard gereden in deze straten waar een maximum snelheid van 30km/ uur geldt. Ook laat de controle op foutparkeerders zeer te wensen over. Men heeft foutparkeerders herhaaldelijk doorgeven aan de afdeling stadstoezicht, echter zonder enig resultaat.

Het vergunningparkeren loopt tot 18.00 uur maar de grootste problemen doen zich juist na die tijd voor. Richting gemeente is er door Veilig Verkeer Nederland geadviseerd om de parkeervergunning door te laten lopen tot 22:00 uur en dat 7 dagen per week. Daardoor zal er alleen nog maar bestemmingsverkeer over het woonerf rijden waardoor de veiligheid in de straten toe zal nemen.
Verschillende bewoners hebben inmiddels spijt dat ze ingestemd hebben met het invoeren van parkeervergunning omdat zij betalen voor iets waar ze niets aan hebben.

Naar aanleiding hiervan willen wij u de volgende vragen stellen:

• Is het probleem zoals hierboven omschreven bij de gemeente bekend?
  • Waarom wordt er na melding bij de afdeling stadstoezicht door deze afdeling niet direct handhavend opgetreden?
  • Bent u bekend met de oplossing zoals die door Veilig Verkeer Nederland wordt aangegeven om de vergunning door laten lopen tot 22.00 uur en dat gedurende 7 dagen per week?
  • Bent u het er mee eens dat door het invoeren van deze maatregel, deze problemen in de wijk grotendeels kunnen worden opgelost?
  • Zo ja, wanneer gaat u dit invoeren?

Met vriendelijke groeten,
Herman Beuvens, Jan Tak, fractie SP

Parkeeroverlast in uw buurt? Melden!