Weert verdient titel 'Sportgemeente van het jaar'niet

30 augustus 2007

Weert verdient titel 'Sportgemeente van het jaar'niet

Ondanks slecht beleid Sportgemeente van het jaar?Weert dingt samen met vier andere gemeenten mee naar de titel ‘Sportgemeente van het jaar 2007’. De SP vindt dat Weert deze titel niet verdient gezien besluiten van het college in het afgelopen jaar die slecht uitvallen voor de sport. Toekenning van de prijs vindt mede plaats op basis van het door de gemeente gevoerde sportbeleid.

Zo werd onlangs duidelijk dat de gemeente niet voornemens is een nieuwe accommodatie voor skateboaders te bouwen. De zelf ingerichte hal van skateboardvereniging Pinnacle werd enkele jaren geleden gesloopt, waarmee een eigen jongereninitiatief vernield werd. Ter compensatie opperde de gemeente het plan om binnen een paar jaar een nieuwe skateboardhal te bouwen, mogelijk in de buurt van Muziekcentrum De Bosuil. Dat voornemen is nu van de baan.

Maar ook beslissingen als het besteden van een extra subsidie aan topsport en niet aan breedtesport, en de perikelen rond de verplaatsing van voetbalclub DESM leveren geen positieve bijdrage aan de sport in Weert.

SP raadslid Rudy Nordhausen uit het ongenoegen van de SP in een open brief aan de organisatoren van deze verkiezing, de Vereniging Sport en Gemeenten, het NOC*NSF, en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten:

Geachte,

De gemeente Weert is genomineerd voor de “Sportgemeente van het jaar”. Maar naar mijn idee verdient Weert deze titel niet. Meer dan 2 jaar geleden hadden we een geweldige skateboardhal, die opgebouwd was door jongeren. Maar de gemeente wilde van deze plek af en heeft de skateboardhal gesloopt. Aan de jongeren is beloofd dat er een nieuwe hal zou komen, maar dit is inmiddels ook alweer terug getrokken. De jongeren staan op straat. Zo gaat Weert om met jongeren die willen sporten en zelf iets opzetten.

Met vriendelijke groet,
Rudy Nordhausen, raadslid SP Weert

Het 'dossier skatreboardhal' van ROOD, jong in de SP
Extra subsidie beter steken in breedtesport dan in topsport