Extra subsidie beter steken in breedtesport dan in topsport

5 april 2007

Extra subsidie beter steken in breedtesport dan in topsport

In de commissievergadering van donderdag 3 april werd gesproken over een advies aan het college met betrekking tot het topsportbeleid in Weert. Het advies hield in dat men de mogelijkheid had 22.000 euro óf extra te investeren in topsport, óf extra in breedtesport. Helaas was alleen de SP voorstander van de tweede optie.

De eerste variant was gericht op de op de economische functie van topsport (Weert op de kaart zetten), wat een extra subsidie aan de lokale topsport betekend. De tweede was een sobere variant gericht op breedtesport, waarin bij wijze van spreken de lokale voetbalclubs en tennisverenigingen een extraatje krijgen. De tweede variant werd aan het college aanbevolen.

De SP was ook voorstander van variant twee. Het is namelijk belangrijk te investeren in sport voor iedereen. De overheid promoot sporten en bewegen door de bevolking, een extra investering hierin door de gemeente Weert zou hiermee in lijn zijn.

D66 probeerde de SP nog te overtuigen: “Het is toch goed als er op shirts van de Volleybalclub de naam Weert staat als ze op TV komen en dit mag best wat kosten”. De SP voelt hier niets voor. Het kan namelijk niet zomaar worden aangenomen dat extra geld voor topsport ook zal leiden tot extra naamsbekendheid van Weert.

De SP stemde als enige in met het geadviseerde voorstel, de extra investering in breedtesport. In de raadsvergadering zal binnenkort het definitieve besluit worden genomen, maar het lijkt er dus op dat de SP in haar stemgedrag alleen zal staan.